СуперГероят Явор Денчев (dnklab.eu): година по-късно!

Помните ли Явката от нашата първа ТВ реклама? Един от най-разпознаваемите и впечатляващи персонажи от малкия екран, който притежава интересен, нестандартен, но и много вдъхновяващ бизнес. Явор Денчев върви уверено по пътя на своята мисия – да разпалва интереса на децата към науката чрез интересни и забавни научни класове.

Запознахме се с Явор преди малко повече от година. Тогава той тепърва развиваше своята идея и все още нямаше сайт. Днес, близо година по-късно, Явката не спира да се развива и се радва на успешен бизнес. Благодарение на своя сайт (dnklab.eu), клиентите му се свързват с него бързо и лесно. Нека заедно разберем какво се промени през изминалата една година в професионалния живот на Явор, какви са предизвикателствата пред него и как той продължава напред с реализацията на своите мечти!

1. Здравей, Явор. Представихме те в началото на интервюто, но как ти самият би се представил на нашите читатели?

Обикновено казвам, че съм Явор от ДНК – Детски Научен Клас, макар че повечето деца ме наричат мистър Явор. Бъркат ме с фокусник, а ме е срам да си призная колко съм непохватен понякога. Някои деца ме кръстиха Кралят на Бъркотията (The King of Mess), тъй като когато правим експерименти неведнъж съм разливал, поливал, омазвал и зацапвал. Обаче все си мисля, че в това се крие и част от чара на дейността ми – в моите научни класове ни е позволено да се мажем и цапаме (естествено, след това чистим) и така сме свободни да експериментираме и да се забавляваме, докато учим.

Ако трябва да сме сериозни, завърших микробиология (бакалавър и магистратура) в университета на Виктория, Канада. Благодарение на интереса ми към науката съм работил в лаборатории в България, Германия и Канада. Занимавал съм се с растителни тъканни култури и генна експресия, работил съм по проекти в областта на имунологията и молекулярната основа на разпространението на патогенни бактерии.

Науката обаче никога не ми е била единствен интерес. През цялото време в университета се занимавах с музика, снимах научно-образователни клипчета за студенти, посещавах театрални курсове, дори водех детски партита (нещо, което започнах в България едно лято, докато учех, и ми липсваше в Канада). А когато видях, че мога да съчетая науката и работата с деца… ежедневието ми се превърна в поредица от избухващи колби, детски усмивки и чувство за истинска принадлежност.

2. С теб се запознахме преди малко повече от една година. Какъв беше Явор и неговият бизнес преди срещата ни?

Явор хвърчеше от клас на клас и бълбукаше от идеи за експерименти и шегички, с които да ги представи, а ДНК тепърва се появяваше като бизнес на пазара. Честно казано, искрено се учудих като ме потърсиха за рекламата…стори ми се нереално. До тогава всичко беше от уста на уста, вдъхновени деца и родители, колеги преподаватели и Facebook.

3. Какво се промени за теб през изминалата една година?

Една година по-късно хвърча още повече и смятам, че 24 часа съвсем не са достатъчни в едно денонощие. Хората ме разпознават – децата понякога ме посрещат (напълно непознати деца) с възклицание: „Видях те по телевизията!“
Родители ме поздравяват с: „А сайт направи ли си?“
Най-забавното беше, когато един родител попита: „Този от рекламата предлагате ли го?“
Ставаше дума за рожден ден.

Детско научно парти с Явор

Една колежка в английска детска градина ми сподели, че отваряйки си телефона, ме е видяла „върху Ким Кардашиан“ (буквален превод от: “And then I see Yavor on top of Kim Kardashian”). Ставаше дума за рекламата на СуперХостинг с мен – беше се появила над друга с Ким Кардашиан. В общи линии – станах много по-разпознаваем. Ако трябва да съм честен, чувството е много хубаво, но по-важното е, че повече хора разбраха за инициативата ми, за класовете, за науката.

А това върви ръка за ръка с интереса към бизнеса ми, покани за участия в различни забавни образователни формати и фестивали. Колкото повече хора знаят какви готини неща правим в ДНК, толкова повече възможности имаме и ние да се развиваме, за да ставаме все по-добри професионалисти, радвайки и преподавайки на все повече деца.

4. Всички, които те познават, знаят, че мисията ти е да запалиш интереса на децата към науката чрез забавни научни демонстрации. Как всъщност успяваш да го постигнеш? Коя е най-интересната и запомняща се научна демонстрация, която си правил?

Когато намерите време, изгледайте лекцията ми на ТЕДхВитоша. Не успях да обясня всичко за 15 минути, но пък разсмях и запалих „големите“ по науката. Тук няма да горим нитроцелулоза или да правя опити да Ви женя за Тръбчо, СуперГероят от Тръби, който страда от високо налягане от сух лед и се напишква в процеса. Няма и вулкани да изригват, но ако трябва да кажа с няколко думи: интересът на децата се запалва, когато това, което им представяш, е смислено и поднесено по ефектен, впечатляващ начин, с доза хумор и с нотка на мистерия, така че да се замислят защо и как се случва.

Необходимо е децата да имат шанс сами да направят нещо, да следват вроденото си любопитство и да изследват своите въпроси и идеи. Няма по-ценна система на образование от тази, защото е устойчива. Когато едно дете има интерес и е насърчавано да го следва, да задава въпроси и да търси отговори, да мисли логически и да твори свободно, тогава знам, че съм си свършил добре работата.

А относно коя е най-интересната или запомняща се демонстрация… труден въпрос. Всичко е вълнуващо, в зависимост обаче как се представя. Но може би най-запомнящите се демонстрации са тези, в които нещо се обърква или има интериорна изненада. Как по-добре да обясня на деца в детска градина защо при изригване на вулкан са изчезнали динозаврите от това да направя химическа реакция с отделяне на черен пушек. Е, това, че таванът се оказа непредвидено нисък и стана черен от пушека, само затвърди идеята. На следващата година петното беше пребоядисано, но детският спомен беше все така наситен.

Изригвали сме вулкани до тавана, откачали сме окачен таван с облаци от течен азот… все интригуващи неща, които учат нас и децата по най-добрия начин – чрез практиката. Създаваме трайни спомени и знания, докато се забавляваме. Оставяме и личен отпечатък.

5. Ти участва в наша ТВ реклама с твоя напълно реален бизнес. Кои са най-ярките моменти от снимките и с какво ще ги запомниш?

Няма да забравя колко много се вълнувах, защото винаги съм мечтал да се занимавам и с кино изкуство под всякаква форма. Влизайки в онова огромно хале, тишината, която трябваше да се пази, всичката техника, декори, екипите… всичко беше сюрреалистично. Нямах търпение и бях в абсолютно вцепенение, но желанието надделя и не се подпалих.

Обаче много ясно си спомням как щях да съсипя прожектор за няколко десетки хиляди лева. Оказа се, че над столчето, на което седях за снимките има един огромен прожектор, който създава цялата атмосфера на снимачната площадка. Спомняте си по-горе за вулканите и трайните следи, които оставям на някои тавани, нали? Оказа се, че този прожектор бил много ценен и аз се сетих навреме да кажа, че понякога изригваме нависоко.

Зад кадър ТВ реклама с Явор Денчев.

В рекламата виждате един вулкан, който нежно и спокойно си избълва от колбата. Това, което не видяхте, е предният дубъл, където един друг изригва, излиза от кадър, удря в покривния материал, който сложиха да предпази въпросния прожектор, и после пада обратно на масата. А след 5 секунди изригва втората порция пяна, която е била залепнала за покривния материал. На кратко: приключения имаше.

Оказа се, че се познаваме с някои от хората в екипа, един от тях беше татко на дете от градина, в която преподавам. Имаше и лични снимки извън професионалните. Всичко беше изключително вълнуващо и незабравимо. И понеже по душа съм си дете – искам пак. 😊

6. Каква роля играе твоят сайт, когато става въпрос за бизнес развитие и възможности?

В началото не смятах, че сайтът е необходим, ползвайки основно и само Facebook за реклама. Оказа се, че съм грешал и то не малко. Колкото и да е хубав Facebook, си има своите лимити и недостатъци. Сайтът ми даде възможност да напиша и покажа на останалите какво правим в ДНК, което в допълнение с ежедневните публикации във Facebook, се оказа безценно. Не след дълго започнах да получавам запитвания за събития през формата на сайта и в момента голяма част от ангажираността ми се дължи точно на нея. С най-голямо удоволствие си поднових абонамента за хостинг преди месец.

7. Често една от най-трудните стъпки към сайта е да избереш име за него. Как се спря на името (домейна) dnklab.eu за своя сайт?

След какви ли не щуротии и ровене из интернет за сходни или същите имена (оказа се, че ДНК е доста популярно име… кой да знае?), се роди dnklab.eu. Има хубаво звучене и резонира с дейността ни. Важното беше, че е кратко, лесно за писане и за разпознаване. Когато видях, че е свободно, не се поколебах дълго и го взех. Един от плюсовете на това домейн разширение (.eu) е, че бизнесът ми е достъпен в цяла Европа.

8. А какво би посъветвал всеки, който е изправен пред трудното решение какъв домейн да избере за сайта си?

Препоръчвам да е нещо, което води клиентите към идеята, същността или дейността на бизнеса. Хубаво е да е кратко и лесно за запомняне. И разбира се, да Ви харесва как звучи, казвайки го на клиентите си. Произнесете го няколко пъти пред огледалото и по телефона. Така ще усетите как се чувствате и как реагират хората срещу Вас.

9. Кое според теб е най-голямото предизвикателство при развитието на собствен бизнес?

Трудно ми е да определя едно единствено най-голямо предизвикателство. Много зависи от етапа на бизнес развитие. В началото е много важна ясната концепция и добрият продукт. Но ако това е постигнато и сте се справили с бюрокрацията по сформиране на собствен бизнес, идва ред да се сблъскате с маркетинга на продукта – как Вашата прекрасна идея ще се реализира на пазара и ще достигне до възможно най-много хора, които да я разберат правилно и да пожелаят именно Вашите услуги за себе си, близки и приятели.

Реклама, сайт, присъствие в социалните мрежи, промоционални активности, връзка с клиенти и други бизнеси… за неспециалист това могат да се окажат много сериозни предизвикателства и да спънат и най-брилянтния проект. При разрастване, се стига до момента с наемане и задържане на качествени кадри, осигуряване на условия и стандартизиране на процедури за обучения и последваща дейност. Може би най-важното е да не се загубите и винаги да си припомняте защо сте започнали бизнеса си.

Освен това е важно да обръщате достатъчно внимание на близките си.

Аз се сблъсквам с много от тези точки и смятам, че споделяйки ги, някой друг като мен може би ще се почувства една идея по-спокоен и уверен. Вече знаете, че следваме сходен път. Не сме сами в перипетиите си, нито в мечтите и стремежите си.

10. Какво би казал на всеки, който иска да има собствен бизнес, но все още не е събрал кураж за първата стъпка?

Чувството да сътвориш нещо собствено и да го гледаш как се развива през безсънни нощи и успехи, е несравнимо. Ако искате Вашият глас да се чуе, имате какво да споделите и искате този път нещата да зависят от Вас – направете първата крачка. Заслужава си. Когато започвах своя бизнес, ми се роди детенце. Това не направи нещата по-лесни. Напротив! Но всичко придоби още по-голям смисъл. Аз правех нещо, което си заслужава. Нещо, което мечтая моята дъщеря да наследи след време, а дотогава да дадем един положителен тласък на образованието по наука в училище за нея и всички останали деца.

11. С какви бъдещи проекти планираш да зарадваш своите малки и големи почитатели?

Ще ни видите по софийските фестивали на науката с любимите слаймове и още много нови интересни шоу програми и интерактивни лаборатории. Рождените ни дни се превърнаха в изпипани спектакли с музика и ефектно осветление. Запазихме неповторимия и емблематичен за ДНК формат – Научна Комедия – за останалите партита и събития. Организираме вече не само отделни събития, но и курсове по модули (химия, биология, физика) за различни възрасти от детска градина до 4-ти клас.

Научен експеримент с Явор Денчев.

Започнахме да предлагаме класове за деца и родители, в частност – татковци. Като баща усещам важната си роля в развитието на детето ми и искам повече бащи, а и родители като цяло, да са активни участници в образованието, развитието и ежедневието на своите деца. Класовете ни за деца и бащи са много интересна форма на комуникация между децата и родителите им в една нова среда с нови и интригуващи възможности.

Продължаваме да водим класове в градини и училища като извънкласна дейност през учебната година, а тази година ще организираме и летен лагер за деца в партньорство с Място за развитие Малките Големи. Продължаваме да се развиваме и се радваме, че сте част от нашата инициатива. Изберете ДНК и открийте науката в своите гени!


След тези искрени думи, се чувстваме СуперМотивирани и вдъхновени. И как иначе?

Силно вярваме, че пътят и опитът на Явор Ви вдъхнаха повече кураж. Бъдете смели да направите първата крачка към своя собствен бизнес. Ние винаги сме насреща, за да помагаме с реализацията на Вашето онлайн присъствие. Вдишайте дълбоко увереност, издишайте напълно страха и още сега помислете за най-подходящото име на своя проект.

Проверете дали най-доброто име за Вашия бъдещ сайт е свободно и го регистрирайте, преди друг да си го е харесал. Възползвайте се от СуперОтстъпката на всички домейн имена с разширение .EU.

Регистрирайте Вашия .EU домейн на СуперЦена и превърнете своето онлайн присъствие в успешен европейски бизнес!

Даниела Колева
Даниела Колева
Диди е част от СуперМаркетинг екипа. СуперСилата ѝ се крие в умението ѝ с един замах да се справи с всяко предизвикателство. С ударна доза позитивизъм, широка усмивка и абсолютен професионализъм, тя е винаги готова да се отзове в името на добрия краен резултат.
0 0 votes
.
Абониране
Уведоми ме при
guest

2 Коментара
Inline Feedbacks
View all comments
7 идеи за съдържание в подкрепа на Вашия бизнес

7 идеи за съдържание в подкрепа на Вашия бизнес [Аудио]

5
Помогнете на бизнеса си да се адаптира успешно онлайн, като запазите връзката с клиентите си топла и ги подкрепите с ценно съдържание.
8 стъпки за създаване на продаващ онлайн магазин

8 стъпки за създаване на продаващ онлайн магазин [Аудио]

0
Сега е време да Ви помогнем да създадете бързо, лесно и в рамките на часове, своя онлайн магазин с платформата Shopiko.
6 причини за съобщение Internal Server Error 500

6 причини за съобщение Internal Server Error 500 [Аудио]

11
Причините за генерирането на това съобщение може да са най-различни - некоректно изпълняващ се скрипт в сайта, некоректни права на файлове и директории и други