3 в 1: За подкастите, успешните хора и куража да рискуваш

Има ли нещо, което толкова обичате, че бихте го правили цял живот? А то нещото, което правите в момента ли е? А каква е тайната на хората, които са го постигнали и какво Ви спира да започнете още днес?

Прочете тези въпроси отново, след края на този текст, в който главно действащо лице е Георги Ненов. Той води едно от най-завладяващите аудио предавания за мотивация и вдъхновение, което разказва историите именно на тези хора – свръхчовеците.

Той е създател на подкаста „Свръхчовекът с Георги Ненов” и е намерил онова, в което да вложи и частица от себе си. Споделя за своя път от несигурността да започне да прави това, за което мечтае, до това какво е научил от свръхчовеците, с които реализира над 195 епизода на продукцията си.

А за всички, които се чудят какво е нужно за провеждане на един подкаст, разкрива процесите зад реализацията на неговия. Този път той застава от другата страна на микрофона – в ролята на гост на юбилейния 10-ти епизод на #SuperTalks.

Разговорът с Георги е част от поредицата SuperTalks, в която искаме: Да бъдем. Онлайн. Заедно. В нея Ви срещаме с интересни гости, с които споделяме ценни съвети, опит, идеи за Вашия бизнес. Защото знаем, че заедно сме още по-супер!

Гледайте видеата от поредицата на живо във Facebook страницата ни всеки четвъртък, от 17:00 часа.

Научете повече за SuperTalks, на каква тема ще е следващият супер разговор и вижте останалите видеа на talks.superhosting.bg.

Предишна тема: Предприемачеството – мит или реалност е то у нас?, гост Кремена Дервенкова, изпълнителен директор на Асоциацията на българските лидери и предприемачи.

Гледайте целия епизод 010 на SuperTalks с Георги Ненов във видеото:

1. Форматът на подкаста е изцяло фокусиран върху гостите ти. Ако можеш обаче да представиш себе си с 3 думи, кои са те?

Първо, със сигурност доброжелателен.
Второ, куражлия – човек, който има безразсъдството да пробва различни неща.
И трето, помагащ – човек, който винаги откликва на зов за помощ. Опитвам се винаги да помогна максимално на хората, които ме търсят за подкрепа. Редовно кръводарявам, част съм от инициативата „Капачки за бъдеще”, към която приканвам всички хора да се включат. Разбира се, винаги откликвам и когато ме питат как се прави подкаст, като споделям как се случват нещата. Правя го, защото за мен това е начинът да развием подкаст екосистемата в България – когато си помагаме и се подкрепяме.

2. Как избра името „Свръхчовекът с Георги Ненов”?

Тук е мястото, на което да изкажа своята благодарност към човека, който ми помогна да избера това име. Защото смятам, че трябва да се казва, когато някой ни е помогнал и подкрепил и това е най-малкото, което можем да направим за него. Заслугата за това име е на моя приятел Стелиян, който след като чу за идеята ми, каза: „Твоят подкаст ще се казва Свръхчовекът с Георги Ненов – Как да живеем живота на мечтите си”. Това име ме грабна и се спрях на него.

Но за мен перфектно име или перфектна идея няма. Ако това, което правиш, е съдържателно и стойностно, то неминуемо ще открие своите фенове и своята идентичност дори ако трябва да го ребрандираш след това. Добрият копирайтинг на името е важен до там, че то да бъде запомнящо се и да провокира любопитство.

3. А какво за теб е да бъдеш „свръхчовек”?

По моето разбиране свръхчовекът не е съвършен човек. Това е човек, който е повярвал, че може и е използвал трудностите и уроците, през които е преминал, за да се развива и не е спирал да действа.

Всъщност всеки, който слуша епизодите, сам за себе си обяснява какво е „свръхчовекът” за него. Пробвайте!

4. Как реши да стартираш и какво стои зад раждането на подкаста?

Първо, ние не можем да създадем и развием бизнеси, които ни надскачат и изпреварват. Ако не сме достигнали нивото, което е необходимо да имаме, то нашият бизнес ще си остане на същото ниво, на което сме ние. Например Стив Джобс го гонят от Apple, след което той се връща, но на тотално различно ниво и готов да управлява компанията си. Та когато стартирах Свръхчовекът, аз бях извървял един път, в който търсих нещото, което ми харесва. Така, развивайки се, се запознах и с моята приятелка, която ме поощри да започна да посещавам събития за личностно развитие. На едно от събитията се запознах с четирима души, които имаха собствени проекти и си казах:

Щом те могат, защо аз да не мога?

Общувайки със същите хора, ходейки по различни събития с тях, ми дойде идеята да направя и подкаст. Формулирах мечтата си така: Да помагам на хората да живеят по-добре и да бъдат по-щастливи. И си зададох въпроса какво ми помогна на мен. Отговорът беше един подкаст – Addicted2Success. Осъзнах, че в България няма такъв подкаст и реших да направя. След това поканих първия си гост (Лазар Радков) и няколко седмици по-късно го записах с един таблет и без предварителна подготовка. Затова и казах, че съм куражлия. 🙂 Скочих и успях! По същия начин започнах да карам мотоциклет, да тренирам бразилско джу-джицу и още куп неща!

Ако не си пробвал, няма как да знаеш дали нещо ти харесва!

Преди 2 години започнах да работя по подкаста, докато ходех на работа. Две години правих двете неща едновременно. След това, напуснах работата си в Lufthansa Technik Hamburg, за да се отдам изцяло на подкастa и на едногодишното предизвикателство на Live to Lift, което е и другият ми проект.

Гледайки назад, това са най-хубавите две години от живота ми! И знам, че ще става все по-добре! Ако нямаше 1-ви епизод на Свръхчовекът, нямаше да има 195-ти този вторник.

5. Кои са най-големите предизвикателства пред това да развиваш нещо свое?

На първо място, е това дали ще получиш подкрепата на близките си. Ако трябва да съм честен, споделяйки на моите приятели какво ще правя и правейки няколко епизода, те реагираха: „Ама това нещо е час и половина, никой няма да го слуша. Избий си го от главата, няма как да стане!”. Но пък приятелката ми застана твърдо зад мен от самото начало и ме подкрепи. Което всъщност ми даде сила и ме мотивира. Тогава дори баща ми беше на мнение, че това не е работа и от подкаста не може да се печели. Докато не постъпиха първите финанси във фирмената сметка, разбира се.

Хората, които са извън проекта, смятат, че го правиш, защото ти е хоби и не го разбират. Но не трябва да се обезсърчаваме, а да споделяме защо е важно за нас да работим по този проект и ако имаме нужда, да молим за подкрепа хората, на които държим.

Второто нещо е перфекционизмът. Страхът от това, че не е перфектно, може да ти пречи много повече, отколкото ако го направиш несъвършено и надградиш след това. След няколко повторения бързо продуктът ти става много по-добър.

Третото предизвикателство е постоянството. В моя случай всеки вторник да има нов епизод и постоянно да държа високо качество. Досущ като един маратон – 42 км, над 50 000 крачки. За да се озовеш на финала, ти не се телепортираш, а стъпка по-стъпка се приближаваш към него. Важното е да не се отказваш, а да се движиш, дори с по-бавни стъпки.

6. Кой е най-големият урок, който научи от гостите си?

Ще използвам един прекрасен цитат от преди няколко епизода:

Вселената не подкрепя мисли, а подкрепя действия!

Буквално Свръхчовекът е една история на действията, които хората извършват, за да стават по-добри, за да развиват проектите си. Много от нас живеят в мислите си, идеите си и мечтите си и отлагат първата стъпка. Ако започнеш днес, стъпка по стъпка ще се приближаваш към една по-добра версия на себе си.

Второто нещо е свързано с това, което питам накрая: „Бихте ли променили нещо в пътя си дотук”. Почти 100% от хората казват, че нищо не биха променили. Защото грешките, които сме допуснали, и хората, с които сме се срещнали, са ни дали много.

7. Кой е епизодът, който никога няма да забравиш и защо?

Първият епизод, за който се сещам, е с Боряна Герасимова. Тя е човек, който е преборил онкологично заболяване. Това е уникална за мен история и много личен момент.

Както и епизодът с Марто Попов. Отидох да си говорим за маркетинг и бизнес и изведнъж той ми каза: „Аз съм дошъл от краен квартал, 10 години съм живял на хероин, 5 години на метадон и съм се преборил с това”. В този момент настръхнах, защото дори нямах никаква идея, че това се е случило.

Краси Георгиев пък е ултрамаратонец, който също сподели, че е имал зависимости и се е преборил с тях и дори е бягал в най-тежкия маратон в света.

Това са три епизода, които много силно остават в съзнанието ми. Естествено, не мога да кажа, че има най-добри, но това, което мисля, е че всеки един от нас се припознава някъде в историята на госта. Не е необходимо това да са уроците или книгите, а просто някакъв момент, в който виждаш своята история. И ми се иска хората да повярват, че и те могат. Защото ако някой друг може, значи и ти можеш!

8. Кой е свръхчовекът, с който мечтаеш да направиш подкаст?

Първият човек е австралиецът Joel Brown – създател на Addicted2Success. Toй ме вдъхнови да помагам на другите и да бъда addicted to success. Разбира се, няма как да не спомена, че искам да говоря с John Organ, Tim Feris, Elon Musk и много други американски предприемачи.

Има и двама българи, които много бих искал да интервюирам. Това са Димитър Бербатов и Григор Димитров, защото те са постигнали нещо изключително трудно – от България да достигнеш световно ниво.

9. Двама от гостите ти са Любомир Русанов и Методи Дреновски, основатели на СуперХостинг.БГ. Какво успя да научиш за СуперХостинг.БГ през очите на хората, които са го създали?

Историите на Методи и Любо и цялата компания са точно свръхчовешките истории. Някой, който толкова дълго време е правил нещо и не се е отказал, минал е през стотици трудности и е изградил наистина стабилен екип.

Епизодът с Любо беше 47-ми, когато още живеех в Германия и пътувах до София да записвам подкастите. А с Методи излезе в началото на тази година. Няколко са нещата, които са се запечатали в съзнанието ми от разговорите с тях.

Първо, колко е важна лоялността към партньорите и хората, които те подкрепят и правят неща за теб. Да даваш стойност и да създаваш трайни взаимоотношения. И смятам, че това е и Вашият модел на работа.

Второ, че не трябва да спираш да се развиваш и как Вашата фирма е преминала през различни етапи и трансформации, за да стигне до тук.

Трето, че не е необходимо да си специалист по нещо, за да го развиваш, а е важно да създадеш екип от качествени хора и във Вашия екип това нещо го виждам. Когато идвам до офиса Ви, усещането е сякаш Ви идвам на гости „вкъщи”, а отношенията Ви са все едно сте семейство.

Един от най-ясните ми спомени от разговора с Методи е колко му е помогнало това да спортува и да се грижи физически за себе си.

10. А как избираш гостите си?

Няма строго определени критерии за гостите в подкаста. За мен е важно да си поговорим предварително, да обменим енергия. Това свързване е нещото, което ми проверява дали един човек има какво да каже и може да допринесе за другите. За мен е важно да каня хора, за които съм се уверил, че имат правилните ценности, нагласи и морал. От друга страна, за да стане някой свръхчовек, той трябва да е постигнал успех в някаква сфера. Успех с проекти, които имат значимост и са полезни.

11. Какъв е процесът по записване на един подкаст?

Идеята на подкаста е ти да споделяш гледната си точка с добавена стойност за хората. Това, което трябва да е в началото на един подкаст, е съдържанието, полезността. Това, да бъде интересен и завладяващ. После вече идват останалите неща.

Първо, нямам студио, а дори 190 епизода са записани с таблет. Голяма част от тях са записани с два микрофона тип брошка, които са с два моно канала – един за мен и един за моя гост. Те струваха 15 долара. Когато някой ми каже, че няма пари за професионална техника и софтуер, чиято стойност е наистина висока, моят отговор е – това не е необходимо! Ние можем да правим подкасти и с телефоните си. Как се постига добър звук: тиха стая, в която има книги, дрехи, мебели, които обират ехото.

Необходимо е обаче съдържанието ни да е качествено.

Преди няколко месеца бях поканен на едно събитие от Асоциацията на европейските журналисти. На него гостуваше Саймън Адлър от Radiolab (САЩ), които продуцират много подкасти. Аз му зададох следния въпрос:

– Саймън, ако можеше да започнеш подкаст сега, кое щеше да е по-важно – продуцирането или съдържанието.

И той каза:

– Е, Георги, ама естествено, че съдържанието!

Всъщност съдържанието е царят и то продължава да бъде царят и това е нещото, което бих препоръчал на хората.

12. Как дистрибутираш епизодите?

Първо, когато запиша епизода с таблета, го качвам в Google Drive. След това имам помощник, който обработва звука. След което той го качва директно в SoundCloud. Това е платформа, която Ви дава възможност да валидирате своето съдържание срещу 0 лв. Подкастът се разпространява абсолютно безплатно във всички други платформи през RSS на SoundCloud. Това включва Spotify, Google Podcast, iTunes.

Youtube също е интересна платформа, която аз използвам като фуния. Качвайки аудио съдържание, можеш да достигнеш до нова аудитория, която да запалиш и да продължи да те слуша, било то в друг канал.

В момента подкастите се качват и в сайта на Свръхчовекът, където можете да ги слушате и да ги сваляте безплатно.

Започнах да ги популяризирам и с Facebook страница, която също ми струваше 0 лв. Първоначалната ми инвестиция беше 0 лв. След това си купих и два домейна – свръхчовекът.бг и thesuperhumanpodcast.net. Намерих и човек, който може да ми помага да пускам визии, които да изглеждат по-красиво и грабващо и подкастът да има някаква идентичност.

13. Какво е мястото на собствения сайт в цялата картинка?

Мястото на моя сайт е: платформа+дом.

Ако имам съдържание, което е свързано с подкаста, то няма никаква логика то да е някъде другаде, освен на собствения ми сайт. Защото вече има доста хора, които са последвали Свръхчовекът в Spotify, SoundCloud, YouTube. Те знаят за новите епизоди, но тези хора са фокусирани върху слушането. Аз искам да им разкажа какво мисля в блог частта, в която позиционирам мои мисли и ревюта на епизоди. Това е супер органично съдържание, чрез което хората попадат на сайта.

Всъщност ролята на моя сайт е платформа, в която е събрана цялата информация за Свръхчовекът. Чрез него може лесно хората, които следят подкаста, да се свързват с мен. В сайта могат да намират информация, която им е полезна и, разбира се, бонусите, които предлагам – дали отстъпка за книги, или за хостинг за първия им сайт.

Ако утре няма Facebook, YouTube, Spotify, къде ще ме намерят хората, които следят Свръхчовекът? В моя сайт винаги ще могат да намерят всичко!

А всъщност сайтът е на една WordPress тема, направена за подкаст специално. Имам помощници, които ми съдействат с поддръжката, качването на новите епизоди и красивия дизайн.

14. Как популяризираше подкаста в началото и как сега?

Той се популяризира и сега така, както в началото. Първоначалната ми идея беше да интервюирам хора и чрез техните последователи и фенове да увеличавам аудиторията си. Това направи създаването на аудиторията на Свръхчовекът изключително органична.

Правя епизод → споделям го → участникът също го споделя → феновете на госта ми започват да харесват подкаста и да слушат и останалите епизоди.

Правиш cross targeting и това носи полезност и за двете страни.

Точно тази органична мрежа от слушатели, която съм изградил, ми помага да виждам как слушаемостта непрекъснато се увеличава. Когато съдържанието ти е качествено и хората, които интервюираш, са интересни, аудиторията се изгражда сравнително лесно.

Представете си един триъгълник, където единият ъгъл е водещият, другият ъгъл е гостът, а третият – слушателят. За да е здрава тази фигура, ние трябва да създаваме стойност помежду си.

Не съм инвестирал в реклама, с която да таргетирам хора, които не ме познават. В стратегията си заложих именно на органично създадена вярна аудитория.

15. Питаш гостите си за книга, която ги е вдъхновила. Коя е твоята любима книга и защо?

Зависи от контекста и жанра, но има една книга, която аз наричам „учебникът”. Книгата е „Седемте навика на високоефективните хора” на Стивън Кови. Когато стигнах до навик #4 „Мисли винаги печеля – печелиш”, т.е. да даваме стойност на хората и те на нас, си казах – това е нещото, което трябва да стои в основата на Свръхчовекът.

16. Какво смяташ за бъдещето на подкастите?

Звуковата комуникация става все по-предпочитан начин на комуникация и подкастите ще се развиват все повече. Защото лесно можеш да консумираш съдържание от този тип в метрото, колата, докато тренираш и се разхождаш. Това е и една от причините много медии вече да имат собствени аудио формати, а очаквам в бъдеще и още повече. Този тренд е глобален. Има и все повече софтуери, които правят транскрибиране на статии от текст в аудио. Така че, може би, аудиото е новият „влог”. За влога се изисква да гледаш, а за аудиото – просто едни слушалки. Можеш лесно да се развиваш, обогатяваш и придобиваш нови компетенции. Смятам, че бъдещето е именно в аудиото.

17. Какво би казал на всички, които в момента се чудят дали да стартират с нещо свое?

Кое е най-лошото нещо, което може да се случи?

Да се върнете на работа? Не е нужно дори да я напускате! Аз започнах подкаста, докато бях служител в голяма компания. Но ако има нещо, което Ви пали, Вие може да му отделите няколко часа през уикенда. Стъпка по стъпка то ще се развие.

Направете го, тествайте как ще се възприеме и вижте дали е точно Вашето нещо. Така можете да надграждате и бързо да стигнете до ниво, което Ви удовлетворява. Хората ги е страх какво ще си помислят другите. Няма значение. Правете нещата по Вашия начин, не е нужно да бъдете перфекционисти! Перфекционизмът е убил повече идеи от всяко едно препятствие.


Благодарим на Георги за вдъхновяващите истории и споделения опит за изграждане на подкаст. Ако и Вие се вдъхновихте да не отлагате за утре, а още днес да започнете първа стъпка от пътя на мечтата си, ние сме до Вас! Бъдете смели, а за сайта Ви има много решения. Можете дори сами да го направите със Сайт билдър, в който има възможност и за интеграция с Вашия подкаст, както и още редица инструменти, които да Ви улеснят! Тествайте безплатно за 7 дни още сега!

Очаквайте следващия епизод на SuperTalks в четвъртък, точно в 17:00 часа на живо във Facebook! Посетете страницата ни в социалната мрежа и вижте с кого ще си говорим!

Абонирайте се за СуперБлога и научавайте първи полезните новини и съвети, с които да развивате Вашия бизнес!

АБОНИРАНЕ

Данилина Яркова
Данилина Яркова
Дани е част от СуперМаркетинг екипа. СуперСилата ѝ се крие в непрестанния хъс да научава нови неща и да ги прилага. За нея няма невъзможни задачи, нито трудни блог теми. Пише за какво ли не и Ви го поднася по забавен, логичен и много естествен начин. Смята, че и най-сложният въпрос има своя лесен отговор и винаги е готова да помогне.
5 1 vote
.
Абониране
Уведоми ме при
guest

0 Коментара
Inline Feedbacks
View all comments
11 мита за онлайн присъствието

11 мита за онлайн присъствието [Аудио]

2
Темата е: онлайн присъствие - от изграждането на сайт до неговото развитие и следователно развитието на Вашия бизнес. Разберете кой е първият мит за разбиване!
Вече е време да си имате сайт!

Кога разбирате, че Вашият бизнес се нуждае от сайт?

0
Нямате сайт? Но имате бизнес… И все повече усещате, че имате нужда от сайт. Е, тази статия ще Ви помогне да вземете решение. Прочетете повече!
Интернет: 3-те най-популярни мита

Интернет: 3-те най-популярни мита за глобалната мрежа [Аудио]

1
Какво е интернет и какво уеб? Дали интернет е собственост на някого? И дали интернет е еднакъв за всички хора? Вижте трите най-популярни мита за интернет!