Културното наследство на България е една от сферите, които не се нуждаят от представяне. За нас е истинско удоволствие да познаваме хора, които го опазват. Още по-голямо е то, когато това са наши клиенти. Днес Ви представяме бизнес, който съчетава в себе си българския дух, неуморния стремеж към нещо повече и ценностите на предците ни. Онлайн магазинът nasledstvoto.com, използващ платформата Shopiko, възражда българската шевица, като събира в няколко албума знайни и незнайни оригинални дизайни на традиционните мотиви.
Георги Марков споделя с нас как заедно с Елена Тодорова дават нов живот на събираното с години познание за нашите любими шевици, издирвани по музеи, културни обекти, картини, оригинални носии, антики, стари армагани и т.н. Разказваме накратко за тяхната среща и магията на любовта към родното.
Кои са личностите, които стоят зад nasledstvoto.com?
Здравейте приятели, казвам се Георги Марков. Днес съм по-разпознаваем като основателят на nasledstvoto.com – Културната съкровищница на България. Това е хобито, което ми е най-присърце. Вече 5 години го развивам успешно с много страст и отдаденост. Силно вярвам, че много от причините за моите успехи се коренят както във възпитанието, което съм получил от моето семейство, така и от образованието ми – в България и в Англия. Не обичам да говоря за себе си и затова оставям делата ми да го правят вместо мен.
По-добре човек да направи нещо и после да говори за него, отколкото обратното.
Как се роди идеята за дейността Ви?
Животът е вълнуващо приключение. Там, където хората виждат проблеми, аз виждам решения и възможности.
Така един прекрасен ден си поставих задачата да създам висок клас продукти, които да бъдат подчинени на българските традиции и фолклор. Не знам защо, но веднага изплува в съзнанието ми образът на българската народна шевица. Веднага започнах с предварителни проучвания и първо се насочих към интернет. За голяма моя изненада имаше едва 4-5 снимки, които въобще не ми грабнаха вниманието. Стори ми се наистина странно.
Реших, че може би трябва да потърся в по-големите книжарници. Там също нямаше материали, свързани с везбата. Тогава едно много любезно и ерудирано момиче ми подсказа какво да търся – албума на Елена Тодорова. Проверих антикварните магазини, но без резултат. Пуснах се и по сувенирните магазини, но за съжаление, не възлагах никакви надежди на тях.
Толкова много време прекарах в търсене, последвано от разочарование, че търпението ми се изчерпа в последния магазин за сувенири, който посетих. Умът ми не побираше как шевицата – нещо толкова типично и характерно за българската култура – е толкова недостъпно. Напуснах магазина, затваряйки вратата малко по-силно от обичайното. Не минах и две крачки, когато служителката зад мен се провикна да изчакам. В този момент първата ми мисъл беше, че може би съм счупил вратата. Жената, особено развълнувана, ми сподели като на син, че познава авторката на албума, която в момента е на 90 години, и може да ми даде неин контакт. Дори не се замислих – набрах телефона, чухме се, видяхме се, говорихме и се разбрахме.
Три месеца по-късно преиздадох прекрасния ѝ албум.
Реално погледнато искреното ми възмущение беше причината да се роди nasledstvoto.com, и явно не съм бил единственият, на когото му е липсвала българската народна шевица. Веднага след преиздаването на този албум, имаше абсолютен бум.
Никога не съм предполагал, че ще се занимавам с опазването, съхранението и популяризирането на българското културно наследство.
Да не говорим, че го правим успешно вече цели 5 години. Така започнахме, а днес вече си връщаме и културни реликви от целия свят.
Каква беше най-голямата трудност при стартирането на Вашия бизнес с кауза?
Трудностите не са лошият герой в разказа. Винаги съм казвал, че щом е трудно, значи вървя в правилната посока и ако постигна успех, ще е за дълго. Когато нещо става прекалено лесно, се притеснявам повече, защото сигурно има някаква уловка.
Най-голямото предизвикателство за мен беше да удържа на думата си и да преиздам този труд. На пръв поглед лесна задача, но в момента, в който се заех с нея, разбрах колко много демони трябваше да преборя в себе си. Проявих твърдост и успях.
Всичко се нареди по-добре от очакваното.
Тук е моментът да изразя своята благодарност:
Към всички онези чистосърдечни и прекрасни хора, които не спират да ни подкрепят и насърчават.
Винаги съм казвал, че това е енергията, от която имаме нужда, за да продължим напред в тази всеобща кауза. Благодаря Ви, защото заедно успяваме!
Как избрахте домейна на Вашия онлайн магазин – nasledstvoto.com?
В интерес на истината не съм го мислил толкова много. В някои отношения съм твърде праволинеен. Започна ли с „.com“, си карам с него до края. Единствените трудности, които изпитахме с името си в началото, преди да го наложим като „културната съкровищница на България“, беше позвъняване по телефона на една госпожа, която искаше правен съвет относно оставените ѝ ниви като наследство от нейната майка. Това беше един от малкото случаи, в които човек стои на телефона, изумен и незнаещ какво да каже. Пълен блокаж.
Доколко смятате, че името на сайта/бизнеса има значение за неговия имидж и успех?
Името е и всичко, и нищо. Разбира се, винаги е плюс да имате име с много смисъл и идея зад него, с история или личен мотив. Име, което да грабва хората, да ги накара да обърнат поглед към него и което да се помни лесно. Да, но за мен това никога не е било достатъчно. Винаги съм търсил енергията, емоцията и асоциациите с даденото име.
В началото хората се обаждаха и питаха:
С nasledstvo.com ли се свързах?
А сега няма случай, в който да е пропусната наставката „ТО“. Когато я има тази наставка, всеки знае за кое наследство става въпрос.
Името не прави имиджа и успеха на една компания, а хората, които стоят зад нея.
До каква степен сайтът е Важен за развитието на един бизнес в наши дни?
Едно време е имало визитки, а сега има сайтове. Първоначално използвахме социалните мрежи като основно позициониране, но в един момент трябваше да вдигнем нивото. Тук се появиха нашите скъпи партньори от СуперХостинг.БГ, които споделят много от нашата фирмена философия за отношението към индивидуалните потребности на всеки клиент. С помощта на техните услуги успяхме да предложим на своите клиенти още по-голямо удобство, бързина при обработване на заявките и, разбира се, сигурност на личните им данни.
Магазинът nasledstvoto.com е изцяло онлайн – без физически обект. Това спестява, много време, усилия и средства, а в същото време може да бъде посетен от всяка точка на света и хората да си направят заявка. Спестените пари от излишни разходи винаги използваме под формата на промоции и отстъпки към нашите клиенти и приятели.
Вие използвате платформата Shopiko за развитието на Вашия онлайн магазин. Какво най-много Ви харесва в нея?
В платформата Shopiko ми харесва най-много, че и малко дете би се справило с нея. Не е нужно да си програмист. Това е прекрасна платформа за стартиращ бизнес, а впоследствие разбираш, че и за силно развил се такъв. Има и много интегрирани системи и модули, които правят живота много по-лесен.
На мен лично ми спестяват време, което така или иначе никога не ми стига, а това е безценно.
Какво бихте посъветвали хората, които обмислят да стартират свой онлайн магазин?
Направете го със СуперХостинг.БГ и тяхната платформа Shopiko. Уверете се, че е много лесно, много ефективно и винаги когато имате нужда от съдействие, го получавате от техен служител – веднага (не утре, не вдругиден). Това ми е любимото, ако трябва да съм честен. Постоянно ги тормозя с въпроси от всякакво естество – просто все ми идват нови идеи, които искам да обсъждам с тях.
Те не просто ще Ви помогнат, но и ще Ви научат как да се справяте сами с предизвикателствата. Работейки с тях, Вие се учите и подобрявате уменията си по управлението на своя онлайн магазин. Възползвайте се максимално добре от своя 14-дневен тестов период, не го отлагайте за последния ден, ако имате сериозна мотивация да стартирате своя онлайн магазин. Ако имате затруднения, не се притеснявайте да питате. Това ще е полезно както за Вас, така и за СуперХостинг.БГ.
Искрено се радваме, когато нашите клиенти се чувстват успешни, спокойни и подкрепени. За нас това е най-голямата награда. Може би никога няма да се уморим да повтаряме, че ние сме супер, защото клиентите ни са супер. Благодарим на Георги Марков за чудесните думи и пожелаваме успех на всеки, който е поел по пътя на собствения бизнес.