Натиснете ENTER, за да видите резултатите или ESC за изход.

Наредба Н-18 и вариантите пред българския търговец

Към този момент Наредба Н-18 е най-горещата тема в сферата на онлайн търговията. Законовите промени имат потенциала да променят българската онлайн търговия по начин, за който все още се спори дали ще е положителен, или негативен. С настоящата статия бихме искали да Ви запознаем със същността на промените и вариантите пред българския търговец.

Важно: Информацията в тази статия при някои случаи е обект на тълкуване, което, от своя страна, може да бъде интерпретирано по различни начини. Единствено НАП може да дава обвързващи тълкувания. Препоръчваме Ви при възникнали въпроси и съображения, да ги отправяте към НАП.
Докъде се простира обхватът на Наредба Н-18?

От края на миналата година (2018) са в сила промени в Наредба Н-18 и Закона за ДДС, които засягат значително електронните магазини. Наредба Н-18 се отнася основно до данъчното отчитане (фискализиране) на плащанията в търговски обекти, извършени:

  • в брой;
  • с банкови карти (включително и при неприсъствено плащане с банкова карта);
  • чрез използване на платежна система.
Важно: Банковите плащания не са засегнати от наредбата.

Основните промени, които касаят електронните търговци, са три:

  • Регистрация на електронните магазини, попадащи в обхвата на Наредба Н-18, в сайта на НАП.
  • Въвеждане на понятието СУПТО - софтуер за управление на продажбите в търговски обект. Тези системи подлежат на регистрационно-лицензионен режим в НАП и трябва да отговарят на много технически и организационни изисквания. До голяма степен СУПТО режимът не е съобразен с електронната търговия поради необходимостта от автоматично издаване на касова бележка при плащане от страна на клиента. Това налага постоянна връзка с фискално устройство (касов апарат или фискален принтер) към електронния магазин.
  • Въвеждане на електронна касова бележка - електронните търговци имат право да изпратят касова бележка на клиента по имейл, а не само на хартия. Тази бележка обаче отново се генерира от фискално устройство и трябва да съдържа всички атрибути на нормалната касова бележка. Към момента на подготовката на пазара има само едно устройство, което поддържа електронни касови бележки. С последните предложени промени в Наредба Н-18 за премахване на необходимостта от поддръжка на касова книга и хартиени нулиращи отчети, се очаква още производители да предложат повече такива устройства.

Какви са основните изисквания към СУПТО:

  • генериране на УНП (уникален номер на продажба) възможно най-рано в процеса на продажбата. УНП се генерира чрез използване на фискално устройство;
  • поддържане на задължителен набор от справки, подробно описани в наредбата;
  • създаване на одиторски профил, чрез който НАП могат да извършват по-лесно проверки;
  • потребителски интерфейс на български език и др.
Какви са предизвикателствата пред търговците по отношение на СУПТО?

Нека разгледаме какви подводни камъни крият промените за родната онлайн търговия.

Налага се постоянна връзка с фискалното устройство

Фискалните устройства обикновено стоят в търговските обекти. А сайтовете на търговците работят от дейта център. Това означава, че е необходимо да се осигури непрекъсваема надеждна връзка между сайта и фискалното устройство. Докато в центровете за данни има резервирано електрическо захранване, резервиран интернет и физическа охрана, много рядко в търговските обекти или офисите на фирмите това е налично.

Стига се до следното: Дори и да намерите софтуер за електронен магазин, който е СУПТО (а такива реално не са налични), рискувате онлайн магазинът Ви да „пада“ всеки път, когато нямате ток или интернет в офиса.

Обвързване с функционирането на апарата

Липсата на устройства, издаващи електронни касови бележки, води до необходимостта да сменяте хартиената лента на касовия апарат, когато тя свърши. И тъй като имате електронен магазин, който обикновено работи 24/7, Вие никога не знаете кога ще свърши лентата. Също така, ще се наложи да нулирате фискалното устройство всеки ден. Това води до необходимостта да имате служител, който да посещава офиса и в почивни дни, за да извършва тази процедура.

Зависимост от държавните институции (НАП)

Всяка промяна в СУПТО предстои да се декларира в НАП, преди да може да се ползва. Докато при класическия търговски обект само няколко служители на фирмата работят със СУПТО, с електронния магазин работят всичките му клиенти. А това включва и злонамерени лица. Ако във Вашия софтуер за електронни магазини, който е СУПТО, бъде открит пропуск в сигурността, този пропуск ще остане отворен в продължение на седмици и месеци, докато новата версия на СУПТО се пререгистрира в НАП. Това води до риск в сигурността на клиентските данни и дори може да попаднете под ударите на GDPR.

Какви са вариантите за българските търговци?

Собствениците на електронни магазини могат да реагират на промените в наредбата по няколко начина.

#1 Първи вариант

Първият вариант е да излязат извън нейния обхват, като по този начин няма да е необходимо да използват СУПТО. За целта, те трябва да се откажат от стандартния наложен платеж и да започнат да използват пощенски паричен превод. Също така е необходимо да спрат електронните плащания на сайта си. Могат да продължат да използват банков превод. Поради специфичната регистрация в БНБ на ePay.bg и свързаното с тях Easypay, ако като търговец използвате тези платежни методи, може също да останете извън обхвата на наредбата. Особеност тук е, че можете да използвате само микросметка, но не и плащания с виртуален POS терминал.

Множество онлайн търговци имат физически обект за продажба заедно с електронния си магазин. В този случай, за да може електронният им магазин да остане извън обхвата на наредбата, ще е необходимо те да регистрират друга фирма на друг физически адрес, различен от този на търговския им обект. Това води до усложняване на счетоводството. Въпреки това, е работещо и законно решение за много търговци.

#2 Втори вариант

Тази опция се свежда до използване на СУПТО съвместим софтуер и фискално устройство. Тъй като на пазара почти няма такива софтуери, задачата е трудна - дори невъзможна. Има вариант търговците да представят собствения си софтуер като СУПТО. Това на теория е възможно, но изисква значителни инвестиции. 90% от електронните магазини в България използват системи с отворен код като WooCommerce, OpenCart, Magento, PrestaShop. Това означава, че всеки собственик на електронен магазин трябва да го регистрира като СУПТО в НАП и след като мине регистрацията да започне да го използва. Дори и да извърши тези действия, рисковете от използване на СУПТО от електронните търговци остават. Засега срокът за въвеждане на СУПТО съвместим софтуер е до 30.09.2019.

#3 Трети вариант

Той е близък до втория. При него обаче електронният търговец използва СУПТО чрез т.н. „импортер“. В този случай УНП се присвоява в момента на импортирането. Засега обаче няма СУПТО с „импортери“ и не е ясно кога ще бъдат налични. Не е ясно и каква ще бъде политиката на НАП спрямо тях. Ние от СуперХостинг.БГ сме в контакт с производители на СУПТО, за да се опитаме заедно с тях да осигурим „импортер“ за клиентите ни, които все пак решат да използват СУПТО. Чрез този подход рисковете от използване на СУПТО донякъде се неутрализират, но не е ясно дали е практически изпълним.

В момента текат различни разговори и заседания на работни групи в НАП. В близкото бъдеще се очаква да бъде облекчен режимът за приемане на неприсъствени плащания с карти и други платежни системи. Тези плащания може би ще излязат от пълния обхват на Наредба Н-18 и за тях няма да се изисква СУПТО съвместим софтуер. Работи се и в посока на така наречената софтуерна фискализация. При нея няма да е необходимо хардуерно фискално устройство, като плащанията, за които е необходима фискализация и генерирането на УНП, ще могат да бъдат докладвани директно през уеб услуга или директно на НАП, или чрез посредник. Софтуерната фискализация обаче е обвързана с използването на СУПТО.

Посочените потенциални промени предстои да бъдат обнародвани. Засега са с неясен обхват и са само ориентировъчни срокове за реализация.

Какво бихме Ви препоръчали, ако сте наш клиент?

Препоръки за клиентите на Shopiko

Ако сте наш клиент на Shopiko, Ви препоръчваме за момента да използвате ППП, ePay и банкови плащания. По този начин оставате извън обхвата на наредбата. Ние ще направим анализ на очакваните промени, свързани с плащания с карти и платежни системи. В зависимост от тях в близкото бъдеще ще решим накъде да поемем с развитието на платформата,  за да е максимално удобна за българските електронни търговци.

Какви промени планираме ние:

  • Съобразяване с изискванията за неприсъствени електронни плащания;
  • Версия на платформата, която е СУПТО съвместима;
  • Съвместно с наш партньор ще предложим СУПТО съвместим „импортери“.

Препоръки за собственици на магазини на платформа с отворен код

Ако сте наш клиент, използващ система с отворен код като WooCommerce, OpenCart или Magento, отново препоръчваме да използвате ППП, ePay и банкови плащания. Работим с наш партньор, за да предложим СУПТО съвместим „импортери“. В зависимост от предложените промени, свързани с плащания с карти и платежни системи, ще Ви помогнем да отговорите на изискванията на НАП и да развивате спокойно Вашия онлайн бизнес.

Екипът на СуперХостинг.БГ продължава да следи за промените в законовата уредба и всички тенденции в онлайн търговията. Абонирайте се за нашия блог, за да не пропускате интересни и важни новини за Вашия онлайн магазин!

АБОНИРАНЕ

CEO

Любо е един от главните заподозряни за успеха на вашите сайтове, защото благодарение на него, те имат своето надеждно и сигурно място в интернет. СуперСилата на Любо е, че води екипа напред и винаги знае как да направи всичко по по-добър начин.

0 0 гласове
.
500px270px
SuperHosting.BG
Абониране
Уведоми ме при
guest
39 Коментара
Коментари към текста
Виж всички коментари

Privacy Preference Center

Necessary

Advertising

Analytics

Other

39
0
Какво мислите?x