Натиснете ENTER, за да видите резултатите или ESC за изход.

Наредба Н-18 и вариантите пред българския търговец

Към този момент Наредба Н-18 е най-горещата тема в сферата на онлайн търговията. Законовите промени имат потенциала да променят българската онлайн търговия по начин, за който все още се спори дали ще е положителен, или негативен. С настоящата статия бихме искали да Ви запознаем със същността на промените и вариантите пред българския търговец.

Важно: Информацията в тази статия при някои случаи е обект на тълкуване, което, от своя страна, може да бъде интерпретирано по различни начини. Единствено НАП може да дава обвързващи тълкувания. Препоръчваме Ви при възникнали въпроси и съображения, да ги отправяте към НАП.
Докъде се простира обхватът на Наредба Н-18?

От края на миналата година (2018) са в сила промени в Наредба Н-18 и Закона за ДДС, които засягат значително електронните магазини.

 Наредба Н-18 се отнася основно до данъчното отчитане (фискализиране) на плащанията в търговски обекти, извършени:

  • в брой;
  • с банкови карти (включително и при неприсъствено плащане с банкова карта);
  • чрез използване на платежна система.
Важно: Банковите плащания не са засегнати от наредбата.

Основните промени, които касаят електронните търговци, са три:

  • Регистрация на електронните магазини, попадащи в обхвата на Наредба Н-18, в сайта на НАП.
  • Въвеждане на понятието СУПТО - софтуер за управление на продажбите в търговски обект. Тези системи подлежат на регистрационно-лицензионен режим в НАП и трябва да отговарят на много технически и организационни изисквания. До голяма степен СУПТО режимът не е съобразен с електронната търговия поради необходимостта от автоматично издаване на касова бележка при плащане от страна на клиента. Това налага постоянна връзка с фискално устройство (касов апарат или фискален принтер) към електронния магазин.
  • Въвеждане на електронна касова бележка - електронните търговци имат право да изпратят касова бележка на клиента по имейл, а не само на хартия. Тази бележка обаче отново се генерира от фискално устройство и трябва да съдържа всички атрибути на нормалната касова бележка. Към момента на подготовката на пазара има само едно устройство, което поддържа електронни касови бележки. С последните предложени промени в Наредба Н-18 за премахване на необходимостта от поддръжка на касова книга и хартиени нулиращи отчети, се очаква още производители да предложат повече такива устройства.

Какви са основните изисквания към СУПТО:

  • генериране на УНП (уникален номер на продажба) възможно най-рано в процеса на продажбата. УНП се генерира чрез използване на фискално устройство;
  • поддържане на задължителен набор от справки, подробно описани в наредбата;
  • създаване на одиторски профил, чрез който НАП могат да извършват по-лесно проверки;
  • потребителски интерфейс на български език и др.
Какви са предизвикателствата пред търговците по отношение на СУПТО?

Нека разгледаме какви подводни камъни крият промените за родната онлайн търговия.

Налага се постоянна връзка с фискалното устройство

Фискалните устройства обикновено стоят в търговските обекти. А сайтовете на търговците работят от дейта център. Това означава, че е необходимо да се осигури непрекъсваема надеждна връзка между сайта и фискалното устройство. Докато в центровете за данни има резервирано електрическо захранване, резервиран интернет и физическа охрана, много рядко в търговските обекти или офисите на фирмите това е налично.

Стига се до следното: Дори и да намерите софтуер за електронен магазин, който е СУПТО (а такива реално не са налични), рискувате онлайн магазинът Ви да „пада“ всеки път, когато нямате ток или интернет в офиса.

Обвързване с функционирането на апарата

Липсата на устройства, издаващи електронни касови бележки, води до необходимостта да сменяте хартиената лента на касовия апарат, когато тя свърши. И тъй като имате електронен магазин, който обикновено работи 24/7, Вие никога не знаете кога ще свърши лентата. Също така, ще се наложи да нулирате фискалното устройство всеки ден. Това води до необходимостта да имате служител, който да посещава офиса и в почивни дни, за да извършва тази процедура.

Зависимост от държавните институции (НАП)

Всяка промяна в СУПТО предстои да се декларира в НАП, преди да може да се ползва. Докато при класическия търговски обект само няколко служители на фирмата работят със СУПТО, с електронния магазин работят всичките му клиенти. А това включва и злонамерени лица. Ако във Вашия софтуер за електронни магазини, който е СУПТО, бъде открит пропуск в сигурността, този пропуск ще остане отворен в продължение на седмици и месеци, докато новата версия на СУПТО се пререгистрира в НАП. Това води до риск в сигурността на клиентските данни и дори може да попаднете под ударите на GDPR.

Какви са вариантите за българските търговци?

Собствениците на електронни магазини могат да реагират на промените в наредбата по няколко начина.

#1 Първи вариант

Първият вариант
 е да излязат извън нейния обхват, като по този начин няма да е необходимо да използват СУПТО. За целта, те трябва да се откажат от стандартния наложен платеж и да започнат да използват пощенски паричен превод. Също така е необходимо да спрат електронните плащания на сайта си. Могат да продължат да използват банков превод. 
Поради специфичната регистрация в БНБ на ePay.bg и свързаното с тях Easypay, ако като търговец използвате тези платежни методи, може също да останете извън обхвата на наредбата. Особеност тук е, че можете да използвате само микросметка, но не и плащания с виртуален POS терминал.

Множество онлайн търговци имат физически обект за продажба заедно с електронния си магазин. В този случай, за да може електронният им магазин да остане извън обхвата на наредбата, ще е необходимо те да регистрират друга фирма на друг физически адрес, различен от този на търговския им обект. Това води до усложняване на счетоводството. Въпреки това, е работещо и законно решение за много търговци.

#2 Втори вариант

Тази опция се свежда до използване на СУПТО съвместим софтуер и фискално устройство. Тъй като на пазара почти няма такива софтуери, задачата е трудна - дори невъзможна. Има вариант търговците да представят собствения си софтуер като СУПТО. Това на теория е възможно, но изисква значителни инвестиции. 90% от електронните магазини в България използват системи с отворен код като WooCommerce, OpenCart, Magento, PrestaShop. Това означава, че всеки собственик на електронен магазин трябва да го регистрира като СУПТО в НАП и след като мине регистрацията да започне да го използва. Дори и да извърши тези действия, рисковете от използване на СУПТО от електронните търговци остават. Засега срокът за въвеждане на СУПТО съвместим софтуер е до 30.09.2019.

#3 Трети вариант

Той е близък до втория. При него обаче електронният търговец използва СУПТО чрез т.н. „импортер“. В този случай УНП се присвоява в момента на импортирането. Засега обаче няма СУПТО с „импортери“ и не е ясно кога ще бъдат налични. Не е ясно и каква ще бъде политиката на НАП спрямо тях. Ние от СуперХостинг.БГ сме в контакт с производители на СУПТО, за да се опитаме заедно с тях да осигурим „импортер“ за клиентите ни, които все пак решат да използват СУПТО. Чрез този подход рисковете от използване на СУПТО донякъде се неутрализират, но не е ясно дали е практически изпълним.

В момента текат различни разговори и заседания на работни групи в НАП. В близкото бъдеще се очаква да бъде облекчен режимът за приемане на неприсъствени плащания с карти и други платежни системи. Тези плащания може би ще излязат от пълния обхват на Наредба Н-18 и за тях няма да се изисква СУПТО съвместим софтуер.
 Работи се и в посока на така наречената софтуерна фискализация. При нея няма да е необходимо хардуерно фискално устройство, като плащанията, за които е необходима фискализация и генерирането на УНП, ще могат да бъдат докладвани директно през уеб услуга или директно на НАП, или чрез посредник. Софтуерната фискализация обаче е обвързана с използването на СУПТО.

Посочените потенциални промени предстои да бъдат обнародвани. Засега са с неясен обхват и са само ориентировъчни срокове за реализация.

Какво бихме Ви препоръчали, ако сте наш клиент?

Препоръки за клиентите на Shopiko

Ако сте наш клиент на Shopiko, Ви препоръчваме за момента да използвате ППП, ePay и банкови плащания. По този начин оставате извън обхвата на наредбата. Ние ще направим анализ на очакваните промени, свързани с плащания с карти и платежни системи. В зависимост от тях в близкото бъдеще ще решим накъде да поемем с развитието на платформата,  за да е максимално удобна за българските електронни търговци.

Какви промени планираме ние:

  • Съобразяване с изискванията за неприсъствени електронни плащания;
  • Версия на платформата, която е СУПТО съвместима;
  • Съвместно с наш партньор ще предложим СУПТО съвместим „импортери“.

Препоръки за собственици на магазини на платформа с отворен код

Ако сте наш клиент, използващ система с отворен код като WooCommerce, OpenCart или Magento, отново препоръчваме да използвате ППП, ePay и банкови плащания. Работим с наш партньор, за да предложим СУПТО съвместим „импортери“. В зависимост от предложените промени, свързани с плащания с карти и платежни системи, ще Ви помогнем да отговорите на изискванията на НАП и да развивате спокойно Вашия онлайн бизнес.

Екипът на СуперХостинг.БГ продължава да следи за промените в законовата уредба и всички тенденции в онлайн търговията. Абонирайте се за нашия блог, за да не пропускате интересни и важни новини за Вашия онлайн магазин!

АБОНИРАНЕ

CEO

Любо е един от главните заподозряни за успеха на вашите сайтове, защото благодарение на него, те имат своето надеждно и сигурно място в интернет. СуперСилата на Любо е, че води екипа напред и винаги знае как да направи всичко по по-добър начин.

500px270px
SuperHosting.BG

21
Оставете коментар

avatar
13 дискусии
8 отговори към коментарите
0 абонирали се за тази дискусия
 
най-гласуван коментар
най-обсъждан коментар
  Абониране  
Уведоми ме при
Стефка Йорданова
Гост

Здравейте, дали има развитие по темата със СУПТО съвместим „импортери“. Към момента имам онлайн магазин който работи през платформата на PrestaShop, като обмислям вариант да премина към Shopiko. Понеже работя само on-line продажбите са ми с НП. Касовия ми апарат е със сменен софтуер и е свързан 24/7 с НАП. Бихте ли ме посъветвали относно СУПТО?
Благодаря предварително!

СуперХостинг.БГ
SH

Здравейте, Стефка,

В момента единственото развитие по темата с Наредба Н-18 е, че сроковете са отложени. Всичко останало, описано в статията, е все още актуално. Междувременно ние се стараем да осигурим импортери на платформата Shopiko.

При бъдещи промени и нововъведения, ще се свържем с Вас по имейл за повече детайли. Същевременно Ви препоръчваме да се абонирате за блога и да следите официалните ни канали за всички новости около Наредба Н-18. Благодарим Ви за доверието!

Приятен и успешен ден!

Поздрави,
Диди

Тодор
Гост

Здравейте,
Имам онлайн магазин със Shopiko. При продажба през платформата винаги си издавам касов бон и изпращам по куриер, а наложения платеж куриера ми го превежда по банка. Това не е ли един вид банков превод, и дали попадам по този начин извън обхвата на наредбата?

СуперХостинг.БГ
SH

Здравейте, Тодор,

Наши колеги вече се свързаха с Вас за повече информация. Ако имате нужда от допълнително съдействие, оставаме на разположение.

Пожелаваме Ви хубав и усмихнат ден!

Поздрави,
Диди

Раостина Спасова
Гост

Извинявам се предварително ако въпросът ми не е за тази дискусия. Стартирам онлайн магазин на Shopiko (досега не съм имала електронни магазини). Не искам да си спирам продажбите с наложен платеж (това е почти равно на фалит), ППП ми изглежда доста спорно за момента. Та въпросът ми е мога ли паралелно да си закупя и да използвам т.нар. "складов софтуер" с лицензиран СУПТО и вързан касов апарат към него и да си движа магазина без да се притеснявам, че ще наруша някоя наредба. Т.е. всички данни от онлайн платформата на… още »

СуперХостинг.БГ
SH

Здравейте, Радостина,

Изпратихме отговор на Вашето запитване. Можете да го видите на посочената от Вас поща.
Ако имате нужда от допълнително съдействие, насреща сме. 🙂

Поздрави,
Диди

Катя Иванова
Гост
Катя Иванова

Здравейте,
Фирмите за услуги попадат ли в обсега на тази наредба? СуперХостинг е такава. Предлагате хостинг услуги, които се плащат с карта.
Търсих доста в интернет, но не намерих отговор.

СуперХостинг.БГ
SH

Здравейте, Катя,

Все още продължават дискусиите по темата за плащанията с карти в работните групи към НАП, като се очаква скоро те да отпаднат от обхвата на Наредба Н-18.

За фирмите, предлагащи услуги, не можем да се анагажираме с позиция, тъй като все още няма единно становище.

Поздрави!

Тихомир
Гост

Здравейте, ако си издавам касова бележка за всяка продажба надявам се да нямам проблеми с НАП и изискванията им.

СуперХостинг.БГ
SH

Здравейте, Тихомир,

В обхвата на наредбата попадат електронни магазини, които осъществяват продажби, изискващи издаването на касов бон.

Ако Вашият случай е такъв, препоръчваме да потърсите вариант за интеграция със СУПТО, за да изпълните коректно изискванията на Наредба Н-18.

Друг възможен вариант според актуалната информация към момента е да ограничите плащанията до такива през пощенски паричен превод, банков превод и EPay.

Поздрави!