На 28 февруари 2018 година бе приет Регламентът за геоблокирането (Регламент ЕС 2018/302). Неговата цел е:
[…] да се предотврати дискриминацията въз основа на гражданството, местопребиваването или мястото на установяване на клиентите, включително необоснованото блокиране на географски принцип, при трансгранични сделки между търговец и клиент във връзка с продажбата на стоки и предоставянето на услуги в Съюза.
На всички европейски бизнеси бяха предоставени 9 месеца, в които да адаптират търговските си модели към новите правила. Подготовката е вече към края си и регулацията влиза в пълна сила на 3 декември 2018.
Какво е геоблокиране?
Геоблокирането е дискриминационна практика, която възпрепятства достъпа на потребители от една държава до онлайн услуги и продукти, предлагащи се в друга. Дискриминацията може да се изразява в пълното скриване на оригиналното съдържание от сайта и пренасочване към друго, както и предлагане на услуги с различни условия и цени в зависимост от местоположението на потребителя.
В България си имаме термин за това явление и той е: двоен стандарт.
Защо бяха предприети мерки в посока сливане на виртуалните граници?
Според данни на ЕС почти 60% от търговските предприятия практикуват по един или друг начин геоблокиране. В същото време едва само 15% от гражданите на ЕС пазаруват редовно от чуждестранни доставчици.
Тези данни сигнализират за строго сегментирани пазари на база геолокация. Това възпрепятства свободното движение на стоки, услуги и капитали. Мерките целят да превърнат онлайн търговията в единен цялостен организъм, чиито звена (локални бизнеси) функционират заедно, предоставяйки еднакви възможности за всички.
Какво трябва да съобразите, за да синхронизирате бизнеса си с новите правила?
- ЕС вече много строго ще извършва мониторинг над онлайн търговията. Органът, който отговаря за изпълнението и приложението на регламента на територията на България, е КЗП (Комисия за защита на потребителите). Всяка една държава самостоятелно решава кой ще бъде органът, който ще следи и гарантира имплементацията на новите правила.
Всяка държава членка определя орган или органи, които отговарят за оказването на практическо съдействие на потребителите в случай на спор между потребител и търговец, възникнал от прилагането на настоящия регламент. (чл. 8)
- Според регламента бизнесите не са задължени да имат допълнителни езикови версии към основната. Но ако имат, то те трябва да ги предоставят след разрешение от страна на своите потребители. Съдържанието на друг език не трябва да се различава необосновано от оригиналната версия на сайта – нито по условия, нито по цени, нито по методи на разплащане. И не на последно място – всички версии на сайта трябва да останат видими и достъпни за потребителя по всяко време.
Търговецът не пренасочва клиента по причини, свързани с гражданството, местопребиваването или мястото на установяване на същия клиент, към версия на своя онлайн интерфейс, която е различна от онлайн интерфейса, до който клиентът първоначално е искал да получи достъп[…] (чл. 3)
- Регламентът има за цел да ограничи необоснованото предлагане на услуги/стоки с различни цени за потребители от друга страна или с друга националност. Обоснованото предлагане на различни цени е необходимо да бъде описано в условията за ползване.
- Търговците не трябва да ограничават достъпа до услугите/продуктите си „по причини, свързани с гражданството, местопребиваването или мястото на установяване на клиента“.
- Ако бизнесите са ориентирани към международно предлагане на стоки/услуги, е необходимо да унифицират методите си за разплащане особено когато клиентът иска да заплати електронно и когато платежният процес се осъществява посредством валута, която търговецът приема.
За операции от разстояние, като плащания онлайн, изискванията за сигурност са още по-строги, като се изисква динамична връзка към сметката за операцията и сметката на получателя на плащането, за да се защити допълнително ползвателя чрез свеждане до минимум на рисковете в случай на грешка или атаки с цел измама[…]
СуперХостинг.БГ съответства на новите разпоредби
СуперХостинг.БГ ООД осъществява своята дейност като водещ доставчик на хостинг услуги в пълно съответствие с изискванията на българското и европейското законодателство. Условията, при които се предлагат нашите услуги, са обективно и икономически обосновани.
Всеки един гражданин на ЕС притежава равен достъп до услугите ни, като качеството им не се влияе по никакъв начин от критерии като националност, местоположение или място на установяване на нашите клиенти.
Вижте пълния текст на регламента ТУК.