Вашият бизнес и Регламентът за геоблокирането [Важно]

На 28 февруари 2018 година бе приет Регламентът за геоблокирането (Регламент ЕС 2018/302). Неговата цел е:

[…] да се предотврати дискриминацията въз основа на гражданството, местопребиваването или мястото на установяване на клиентите, включително необоснованото блокиране на географски принцип, при трансгранични сделки между търговец и клиент във връзка с продажбата на стоки и предоставянето на услуги в Съюза.

С други думи: Гражданите на ЕС вече могат да се възползват от единни условия при покупка на стоки и услуги, независимо от каква националност са или в коя държава членка се намират.

На всички европейски бизнеси бяха предоставени 9 месеца, в които да адаптират търговските си модели към новите правила. Подготовката е вече към края си и регулацията влиза в пълна сила на 3 декември 2018.

Какво е геоблокиране?

Геоблокирането е дискриминационна практика, която възпрепятства достъпа на потребители от една държава до онлайн услуги и продукти, предлагащи се в друга. Дискриминацията може да се изразява в пълното скриване на оригиналното съдържание от сайта и пренасочване към друго, както и предлагане на услуги с различни условия и цени в зависимост от местоположението на потребителя.

В България си имаме термин за това явление и той е: двоен стандарт.

Пример за геоблокиране: Мария, сърфирайки в интернет, вижда реклама на обувки от италиански онлайн магазин. Тъй като тя се намира в България, на нея автоматично й се зарежда английската версия на сайта, без да се вижда опцията за италианската версия. След 3 декември 2018 г. за осъществяване на пренасочване, ще се изисква съгласието на клиента. Освен това дори ако клиентът даде съгласието си за пренасочване, той трябва да разполага с достъп до първоначалната версия, която е искал да посети.
Защо бяха предприети мерки в посока сливане на виртуалните граници?

Според данни на ЕС почти 60% от търговските предприятия практикуват по един или друг начин геоблокиране. В същото време едва само 15% от гражданите на ЕС пазаруват редовно от чуждестранни доставчици.

Тези данни сигнализират за строго сегментирани пазари на база геолокация. Това възпрепятства свободното движение на стоки, услуги и капитали. Мерките целят да превърнат онлайн търговията в единен цялостен организъм, чиито звена (локални бизнеси) функционират заедно, предоставяйки еднакви възможности за всички.

Какво трябва да съобразите, за да синхронизирате бизнеса си с новите правила?
  • ЕС вече много строго ще извършва мониторинг над онлайн търговията. Органът, който отговаря за изпълнението и приложението на регламента на територията на България, е КЗП (Комисия за защита на потребителите). Всяка една държава самостоятелно решава кой ще бъде органът, който ще следи и гарантира имплементацията на новите правила.

Всяка държава членка определя орган или органи, които отговарят за оказването на практическо съдействие на потреби­телите в случай на спор между потребител и търговец, възникнал от прилагането на настоящия регламент. (чл. 8)

  • Според регламента бизнесите не са задължени да имат допълнителни езикови версии към основната. Но ако имат, то те трябва да ги предоставят след разрешение от страна на своите потребители. Съдържанието на друг език не трябва да се различава необосновано от оригиналната версия на сайта – нито по условия, нито по цени, нито по методи на разплащане. И не на последно място – всички версии на сайта трябва да останат видими и достъпни за потребителя по всяко време.

Търговецът не пренасочва клиента по причини, свързани с гражданството, местопребиваването или мястото на установяване на същия клиент, към версия на своя онлайн интерфейс, която е различна от онлайн интерфейса, до който клиентът първоначално е искал да получи достъп[…] (чл. 3)

  • Регламентът има за цел да ограничи необоснованото предлагане на услуги/стоки с различни цени за потребители от друга страна или с друга националност. Обоснованото предлагане на различни цени е необходимо да бъде описано в условията за ползване.
  • Търговците не трябва да ограничават достъпа до услугите/продуктите си „по причини, свързани с гражданството, местопребиваването или мястото на установяване на клиента“.
  • Ако бизнесите са ориентирани към международно предлагане на стоки/услуги, е необходимо да унифицират методите си за разплащане особено когато клиентът иска да заплати електронно и когато платежният процес се осъществява посредством валута, която търговецът приема.
Важно: Европейското законодателство все повече набляга на важността от предоставяне на сигурна връзка при предоставяне на чувствителни лични данни:

За операции от разстояние, като плащания онлайн, изискванията за сигурност са още по-строги, като се изисква динамична връзка към сметката за операцията и сметката на получателя на плащането, за да се защити допълнително ползвателя чрез свеждане до минимум на рисковете в случай на грешка или атаки с цел измама[…]

Към потребителите: Винаги проверявайте дали сайтът, който посещавате, има SSL сертификат.
Към собствениците на сайтове: Винаги поддържайте високо ниво на защита, избирайки доверени издатели на SSL сертификати.
СуперХостинг.БГ съответства на новите разпоредби

СуперХостинг.БГ ООД осъществява своята дейност като водещ доставчик на хостинг услуги в пълно съответствие с изискванията на българското и европейското законодателство. Условията, при които се предлагат нашите услуги, са обективно и икономически обосновани.

Всеки един гражданин на ЕС притежава равен достъп до услугите ни, като качеството им не се влияе по никакъв начин от критерии като националност, местоположение или място на установяване на нашите клиенти.

Вижте пълния текст на регламента ТУК.

Даниела Колева
Даниела Колева
Диди е част от СуперМаркетинг екипа. СуперСилата ѝ се крие в умението ѝ с един замах да се справи с всяко предизвикателство. С ударна доза позитивизъм, широка усмивка и абсолютен професионализъм, тя е винаги готова да се отзове в името на добрия краен резултат.
0 0 votes
.
Абониране
Уведоми ме при
guest

7 Коментара
Inline Feedbacks
View all comments
7 идеи за повече трафик към вашия онлайн магазин

7 идеи за повече трафик към Вашия онлайн магазин [Аудио]

0
Какви са начините да повишите трафика към вашия сайт? Предлагаме ви няколко идеи за постигане на по-добри резултати.
7 домейн идеи за успешна Black Friday кампания

7 домейн идеи за успешна Black Friday кампания [Аудио]

0
Научете и какви са предимствата на промоционалната лендинг страница, в която комуникирате Вашите Black Friday предложения и намаления.
Онлайн магазин? Направете първата стъпка

Oнлайн магазин? Направете първата стъпка [Аудио]

5
Искате да имате онлайн магазин? Ако отговорът е положителен, вижте първите стъпки, през които да преминете, за да изградите успешен онлайн бизнес.