Зареждате сайта си и вместо обичайното съдържание, на екрана се зарежда бяла страница и съобщение: „Аз съм чайник! (I am a Teapot!)“. Каква ще е първата ви асоциация? 🙂
В тази публикация определено ще разчупим традициите и стереотипите в нашия блог и особено тези с техническа насоченост. Съвсем на място статията може да попадне едновременно в три категории – „Любопитно“, „Съвети от support- a“ и „Актуално“. Любопитно, тъй като разказва за един по-различен и интересен поглед върху IT хумора и статус кодовете за грешки, които връща уеб сървъра. Съвети от support-a, защото бе провокирана от запитване към техническия екип на нашата хостинг компания. Актуално, защото, въпреки че е на 14 години, историята е все още актуална и предизвиква усмивки. 🙂
И така … отваряте сайта си и той изглежда по този начин …

Преди да се засмеете или може би ядосате, отделете няколко минути да прочетете следващите редове …
Произходът!
Всичко започва като първоаприлска шега през далечната 1998 г. В спецификация RFC 2324 е обявен протоколът за контрол, мониторинг и диагностициране на coffee pots 🙂 – Hyper Text Coffee Pot Control Protocol (HTCPCP), като разширение (extension) на HTTP протокола.
Майтапчийските допълнения към HTTP методите са следните:
- BREW or POST – кара HTCPCP сървър да запарва кафе;
- GET – извлича кафе от HTCPCP сървъра;
- PROPFIND – дава метаданни за кафето;
- WHEN – кара HTCPCP сървър да спре да налива мляко в кафето.
🙂
Официално специфицираната първоаприлска шега дефинира също така и два error статус кода:
- 406 Not Acceptable – HTCPCP сървърът не е в състояние да свари кафето по някаква причина. Отговорът трябва да посочи списък на разрешените видове кафе;
- 418 I’m a teapot – HTCPCP сървърът е чайник. Всеки опит за приготвяне на кафе с чайника, трябва да доведе до грешката със статус код „418 съм чайник“. 🙂
Примерът!
Скоро получихме тикет от наш клиент, който усмихна деня на колегите от техническия екип. Запитването беше относно появата на моменти на бяла страница, която съдържа само съобщение „error“, вместо коректното зареждане на сайта на клиента. След извършената проверка, колегите достигат до първоаприлската шега и сървъра, който твърди, че е чайник. 🙂
В конкретния случай причината се дължи на инсталирания към системата WordPress плъгин „Better WP Security“. Този плъгин блокира достъпа до сайта от даден IP адрес по определени критерии. След като IP адресът бъде блокиран, при опит за достъп от този IP адрес, плъгинът изпраща HTTP хедър със статус код „418 I’m a teapot“, който се визуализира в браузъра.
В кода на плъгина реализираната функционалност изглежда по следния начин:
//if they're locked out or banned die
if ( ( $bwpsoptions['id_enabled'] == 1 ||$bwpsoptions['ll_enabled'] == 1 ) && $this->checklock( $current_user->user_login ) ) {
wp_clear_auth_cookie();
@header('HTTP/1.0 418 I'm a teapot');
die( __( 'error', $this->hook ) );
}
Това е само едно от възможните приложения на „чайника“. 🙂 Вие сблъсквали ли сте се с тази първоаприлска шега? Споделете примери, за да се посмеем заедно! 🙂
Съвет от support- a: По традиция в тази категория даваме съвети, които да ви бъдат полезни. Тук какво бихме могли да ви посъветваме?! Можем да отбележим, че бялата страница не винаги означава проблем! 🙂 Проверявайте логовете за грешки и съответните статус кодове, защото понякога причината може да е просто един първоаприлски „чайник“! 🙂