Вашият домейн: Въпросът за собствеността и отговорността

Ако имате стартиращ онлайн магазин или бизнес, тепърва ще се убеждавате, че домейнът е най-критичният дигитален актив на бизнеса Ви. 

Той играе много важна роля в изграждането на разпознаваемост и авторитет на името Ви в нишата, в която оперирате. С времето стойността от ползите му за бизнеса само може да се увеличава.

Ако домейнът „спре“, всичко свързано с него ще „спре“ – сайтът, пощата, притокът на клиенти, на приходи, преимуществото на бизнеса в нишата му и други. Щетите върху бизнеса ще са големи.

Поради това към нашата кампания „Сигурност“ ще прибавим няколко статии по въпроса за защитата на Вашата дигитална собственост – домейн името.

Преди да преминем към съветите за опазване на паролите, подсигуряване на опазването им, защита на профилите и акаунтите Ви и други практични съвети, първо нека помислим, какво е отношението Ви към Вашия домейн.

Кой е собственикът на Вашия домейн?

Отговорът е същият като на въпроса: Кой е собственикът на телефонния Ви номер? 

И двете са собственост на фирмата Ви (или Вас, ако сте физическо лице).

Какво е домейн? Ако го сравним с телефонния номер – това е комбинацията от букви, чрез която потребителите Ви набират през браузъра им и се свързват с офиса Ви, тоест уеб офиса (или уеб сайта) на Вашия бизнес. Разбира се, уеб сайтът е дигитален и има много по-големи възможности (или по-малко ограничения) от физическия офис, но стандартно в него ще намерите сходни функционалности – запознаване на клиентите с услугите, с фирмата, извършване на поръчки, плащания, управление на услуги и други.

Подобно на телефонния номер, домейнът не е физически продукт. И двете са вид цифров или дигитален продукт, за използването на който се заплаща абонаментна такса.

При регистрацията на телефонния номер сте използвали Вашите данни и сте платили първата фактура с тях. И след това, докато плащате таксата си, докато договорът се води на Ваше име, докато Вие имате пълен контрол над управлението на номера, Вие сте пълноправният му собственик или притежател.

Представете си, че телефонният Ви номер (или домейнът) е регистриран и платен първоначално от съседа Ви, с неговите данни, и се намира в негов профил. Много трудно ще докажете, че той не е собственикът на този номер.

Договорът за използването на домейна се активира при приемане на общите условия по време на регистрацията на услугата. При регистрацията се попълват и данните за собственика. Прекратяването на този договор се случва обикновено, когато периодът на услугата изтече и не се поднови.

Домейнът е като всяка друга абонаментна услуга, която се използва от бизнеса

Защо правим аналогия с телефонния номер?

Поглед назад: Официално телефонът е въведен в България през 1879 г. От 1900 г. започва издаването на телефонен указател. С годините в него се включват много номера на търговци, магазини, фабрики (бонбонени, захарни, спиртни…), таксита, кантори и други. Оттогава досега телефонът е станал неизменна част от живота и бизнеса в държавата. Днес ако се налага да се регистрира телефонен номер за стартиращата фирма, изобщо няма да ни изглежда като нещо страшно и сложно, то дори е задължително. Както и знаем ползата му за бизнеса. Докато домейн указателят е създаден през 1983 г. А от широкото разпространение на достъпа до интернет и появата на домейн и хостинг услугите в държавата са минали само около 20-тина години. На фона на историята на телефона те са много нови и непознати. Нормално е все още да имаме притеснения за това какво са и колко са нужни на бизнеса и как той трябва да оперира с тях. Благодарение на пандемията обаче, опознаването ни се ускори, след като за всеки бизнес вече е важно да присъства онлайн, а за това му трябва задължително домейн.

За разлика от останалите услуги, които фирмата използва, като телефонен номер, интернет достъп и други, регистрацията на домейн и хостинг все още изглежда сложна за стартиращите бизнеси. 

Поради това често се налага да се потърси помощ от техническо лице, което да направи сайта и заедно с това да се погрижи за регистрацията на домейна и хостинга.

Техническото лице, което ще наречем Данчо например, в желанието си да помогне на стартиращия бизнес, се наема да направи регистрациите на тези услуги вместо фирмата. Така и да поеме административните отговорности за управлението им. Тъй като обаче дейността на Данчо е в съвсем друга сфера, например е разработчик, програмист или IT специалист, тази отговорност е несвойствена. Вместо да се занимава със своята работа и това, в което е специалист или експерт, той трябва да отделя време и внимание за плащания, подновявания и изобщо грижата за управлението на самите услуги.

Когато отговорността за собствеността е попаднала не където трябва

Помощта от Данчо, който е изработил сайта, не е умишлено нередна. Той е направил всичко, което е било нужно и за което фирмата сама не е разбирала и могла. Просто отговорността, която е поета от него още в началото – да регистрира и после администрира услугите за фирмата – не е редно да е върху него. 

Ако продължим с аналогията с телефонния номер, може да кажем, че лицето, което ще имплементира и настрои телефонната централа в офиса Ви, има нужда да знае какъв е самият номер, няма нужда от достъп до фирмения профил, плащанията и договора Ви с доставчика на телефония. IT експертът ще има нужда от връзка с техническия отдел на доставчика, който да му помага при имплементацията. По същия начин е и при интернет достъпа – системният администратор или IT служителят има нужда от техническите подробности около услугата, не от договора, периодите, плащанията и други. 

Представете си, че всичко е наред и в един слънчев ден, когато Данчо е на море, сайтът Ви спира, не можете да пращате и получавате имейли, докато подготвяте така важната Ви промоция например. И се оказва, че домейнът не е подновен.

Досега Вие сте развивали бизнеса си, изграждали сте разпознаваемост и авторитет за името му, като сте използвали домейна и сайта си. Този сценарий е най-тежкият възможен за един бизнес, при който името му изчезва от Google и клиентите не могат повече да го намерят.

В този случай се разкрива истинската значимост на домейн името за бизнеса. Може да вземете нова хостинг услуга, може да направите и нов сайт, но не можете да прехвърлите известността и разпознаваемостта на оригиналния домейн към нов.

Затова е важно да регистрирате домейна на Ваше име. Ще знаете, че Вие получавате известията за периодите на услугите и ще имате пълен достъп до управлението и подновяването им.

Когато купувате апартамент например, договорът е на Ваше име, защото е Ваша собственост. Такова трябва да е отношението Ви и към дигиталните активи.

Домейнът Ви е най-критичният дигитален актив

Домейнът Ви е най-критичният дигитален актив, свързан с бизнеса Ви. Отговорността за управлението му е Ваша.

За да елиминирате рисковете за бизнеса Ви, уверете се, че контролът и отговорността за домейна са изцяло във Ваши ръце: 

  1. Домейнът се регистрира (поръчва и заплаща) с данните на Вашата фирма;
  2. В контактните данни за домейна за регистрант са попълнени данните на Вашата фирма;
  3. Домейнът се намира във Ваш клиентски профил (до който имате достъп само Вие и упълномощени служители на Вашата фирма).

За административното управление на услугите, които се използват от фирмата, е редно да отговаря неин служител (или поне лице, с което имате ясно установени взаимоотношения, договор).


В следващата статия ще Ви помогнем със съвети и насоки как да повишите защитата на домейна, достъпа до клиентския Ви профил, да опазите данните Ви за достъп и други съвети по сигурността на името Ви в интернет.

Абонирайте се за СуперБлога, за да научавате първи най-важното и полезното от света на уеб, касаещо Вашия сайт и дигитално развитие.

Мадлена Методиева
Мадлена Методиева
Меган е част от СуперМаркетинг екипа. Мисията ѝ е старателно да попълва е-библиотеката на СуперХостинг.БГ с полезни и помощни статии. А когато не държи перото, търси забравени съкровища в недрата на някоя книга.
0 0 votes
.
Абониране
Уведоми ме при
guest
0 Коментара
Inline Feedbacks
View all comments
Съвети от СуперХостинг.БГ за уникарно име на фирма

Как да изберете уникално име на фирма? [Аудио]

0
Да измислите уникално име на фирма е предизвикателна задача. Даваме Ви ценни препоръки и идеи за перфектното име за Вашия бизнес. Разгледайте ги в СуперБлога.
Интернет: 3-те най-популярни мита

Интернет: 3-те най-популярни мита за глобалната мрежа [Аудио]

1
Какво е интернет и какво уеб? Дали интернет е собственост на някого? И дали интернет е еднакъв за всички хора? Вижте трите най-популярни мита за интернет!
Вече е време да си имате сайт!

Кога разбирате, че Вашият бизнес се нуждае от сайт? [Аудио]

0
Нямате сайт? Но имате бизнес… И все повече усещате, че имате нужда от сайт. Е, тази статия ще Ви помогне да вземете решение. Прочетете повече!