Дизайнът на вашия сайт е първото нещо, което прави впечатление на неговите посетители. Независимо дали зад неговата структура стои WordPress, Jооmla!, Drupal, друга CMS платформа или специално разработено за вас уеб решение, правилният уеб дизайн спомага до голяма степен за положителното преживяване на потребителите. Той трябва да е приятен и да спомага за лесното ориентиране в съдържанието на сайта.
Дизайнът се променя с времето, като промените са продиктувани най-вече от навлизането на новите технологии, както в сферата на софтуера, така и на нови хардуер устройства. Предлагаме ви няколко актуални тенденции в дизайна, които можете да имате предвид при създаването на нови или „освежаване“ на съществуващи онлайн проекти.
№1: Залага се на опростения и изчистен дизайн
Тази тенденция се налага от няколко години насам и скоро няма да излезе от мода. Все повече уеб дизайнери избират простота и премахват несъществените елементи от дизайна. 3D и флаш елементите отстъпват място на плоския (flat), изчистен дизайн, красивите изображения и функционалността. Набира популярност наложеният от Google материален дизайн (material design), който се използва при Android приложенията, а вече и техните desktop версии. Материалният дизайн може да се определи и като надграждане на плоския дизайн, с присъщите за него сенки. Всичко за него можете да научите от официалната страница, създадена от Google.
№2: Google избра респонсив (responsive) дизайна
Преди около година Google обявиха, че сайтовете, които изглеждат добре на мобилни устройства, ще се класират по-добре в резултатите при търсене. Освен това открито препоръчаха респонсив дизайна като техника, с която да се постигне този резултат. Това подтикна повечето уебмастъри да мислят в тази насока и да държат дизайна и темите, които използват, да са респонсив. Ето и някои интересни примери.
№3: Мобилен облик и на desktop версиите
Все повече стават интернет потребителите, които влизат в мрежата през смартфон или таблет. Мобилните версии си имат стил, който се отличава с опростени общи менюта, които в себе си включват скрити менюта. Така нареченото “hamburger” меню, познато от мобилните версии, се появява по-често и в desktop версиите. Страниците стават “по-дълги”, което предполага по-дълъг скрол. В традиционния уеб дизайн потребителите се движат от една страница към друга. Днес цялото съдържание може да е събрано в рамките на една страница, като навигационните бутони водят потребителите на различни места в нея. Появява се нуждата от навигиращи бутони (например стрелки “нагоре”/”надолу”), които да указват къде се намирате на страницата и дали има още информация на нея, която в момента не се визуализира на вашия екран.
№4: По-голям шрифт и разнообразна типография
По-големият шрифт грабва вниманието, запомня се и подтиква към действие. Това е причината все по-често, влизайки в различни уебсайтове, да забелязваме кратки послания, изписани с красив и голям шрифт. Прогнозата за 2016 в тази насока е използването на разнообразни шрифтове в различни цветове.
Съвет: При изписване на послания върху банери или слайдери на вашия сайт, кратките послания могат да бъдат изписани само с главни букви, за да привлекат вниманието на посетителите. За по-дългите послания, обаче, не се препоръчва изписването изцяло с главни букви, защото текстът става трудно четим.
№5: Предпочитани са фотографиите в естествена среда
Изображенията също стават по-големи, особено когато са в ролята на фон (background images). Те трябва да са с респонсив елемент, за да могат да изглеждат добре и на по-малките екрани и мобилни устройства. Тенденцията да се набляга на качествени изображения ще продължи да се задълбочава, но видът им ще се промени. Вече се залага на фотографии в естествена среда. Все по-малко ще се използват снимки на бял фон.
№6: Тихото видео като background
Видео фоновете ще станат по-популярни. Разбира се, за да работят, те трябва да са качествено направени и да съдържат полезна информация за посетителите на сайта. Добрият видео фон е кратък, емоционален, красив и запомнящ се.
№7: Инфографики и Уебграфики пред текстово съдържание
Ще се запази тенденцията информация да се представя под формата на изображение. Инфографиките са интересни и по опростен начин могат да предложат много и сложна информация. Освен това, хората обичат да ги споделят. Още по-интересни са уебграфиките. Те много приличат на инфографика, но са интерактивни – от потребителя се очаква да извърши конкретно действие (например да кликне върху бутон), за да зарежда различни части от включената информация.
№8: Изображенията оживяват и се превръщат в синемаграфи
Синемаграфите (cinemagraph) са изображения, които преобладаващо са статични, но имат и динамичен (движещ се) елемент, нещо като мини анимация, заключена в картината. Те ще се срещат все по-често в модерните уебсайтове.
№9: Анимацията е част от интерфейса
Вече все по-често се появява въртящото се кръгче, което ни приканва да изчакаме зареждането на дадена страница или елемент от нея. Loading анимациите и анимациите като цяло ще се налагат в интерфейса не само като илюстрация, а като част от функционалността. Ето една чудесна селекция от примери в тази посока.
№10: Изображенията разказват истории
Съдържанието, което разказва история и създава емоции, е сред предизвикващите най-много споделяния, харесвания, коментари. Не е достатъчно да имате интересна история и да я споделите. Тя трябва да е визуално добре разказана. Интересни примери можете да намерите в интерактивните истории на nytimes.com.
Не забравяйте: сайтът трябва да е бърз!
Колкото и да е красив вашият сайт, ако на посетителите се налага да чакат дълго, за да се зареди, ще предизвикате отрицателен ефект. Затова оптимизирайте – направете красив и удобен дизайн, който да не забавя работата на сайта.