Ползваемост – 5 въпроса и техните отговори 2011

Ползваемост - 5 въпроса и техните отговори 2011

Както ви обещахме, в продължение на нашата съвместна игра със специалистите по ползваемост от Лукрат, дойде ред да споделим какво отговориха те на вашите въпроси. Благодарим на всички участници, които зададоха своите въпроси на тема ползваемост. Ние от хостинг компания СуперХостинг.БГ, заедно с партньорите ни от Лукрат, се надяваме следващите редове да са полезни, интересни и да ви насочат към най-добрите решения в бъдещите ви проекти.

Въпрос, Елица Георгиева: Кои са най-успешните техники за тестване на използваемостта на дадено приложение или уебсайт?

Отговор, Ирина Герджикова: Най-успешни са тестовете с потребители – колкото по-рано в процеса, толкова по-добре. Практиката показва, че напълно оптимално е тестването да бъде проведено с 5-6 човека от всяка потребителска група. Разбира се, тестовете могат да бъдат проведени и с по-голям брой потребители в зависимост от целите ни и вида на теста, който провеждаме. Само от потребителските изисквания и поведение на даден сайт могат да се извлекат препоръки, които да осигурят ползваем продукт. Като съвет бихме могли да посочим, че най-важния момент в тестването е да подберете правилните представители на групите и да си поставите ясни задачи и цели, които да не внушават подход или отговор.

Въпрос, Майк Рам: Каква стратегия препоръчвате за сайт, в който посетителите са от две различни категории: (1) клиенти, добре запознати с продукта и дейността на фирмата, които търсят новости и конкретна информация, и (2) случайно попаднали хора, които могат да бъдат потенциални клиенти. Ако текстовете и структурата на сайта са ориентирани към новите, потенциални клиенти, съдържанието трябва да бъде по-обяснително, което може да отблъсне съществуващите клиенти, за които това вече е известна материя. От друга страна, ако се предложи структура и съдържание, ориентирани към запознатите с материята клиенти, то за новите посетители на сайта, всичко това ще бъде неразбираемо. Може ли да се съчетаят и двата стила и как препоръчвате да стане това?

Отговор, Ирина Герджикова: Важно е да се вземат предвид и приоритетите на клиента и спецификата на неговия бизнес. За някои сайтове и услуги е по-ключово да бъдат разбираеми за по-неопитни клиенти, докато за други, опитните са важни. Има много варианти за решаване на този казус, за да изберете най-подходящия за този проект, тествайте с потребители. Универсален отговор на този казус няма. Намирането на баланс, който да удовлетворява и опитните и неопитни потребители е предизвикателство за всеки специалист и е уникално за всеки проект.

Въпрос, Здравко: Кои са основните стъпки, които трябва да заложим при дизайна на един сайт за по широка аудитория? Кои са най-често срещаните грешки в ползваемостта?

Отговор, Ирина Герджикова: Започнете да работите с потребители, за да опознаете техните нужди, очаквания и опит, преди да сте започнали работата по проектиране на сайта. Направете прототип (макет) на сайта и тествайте с потребители, преди да е започнала работата по разработката. Съществуват много инструменти за прототипиране на интерфейси и потребителско взаимодействие. Един от тях е Балсамик например, както и специализираните Axure, GUI Design Studio, Expression Blend и др. След като направите всичко, отново тествайте, за да си осигурите успешен старт и за да разберете как да развивате продукта.

Най-често срещаната грешка в ползваемостта е да не се работи с потребители, а да се ползват принципи и гледна точка само на експерти. Друга често срещана грешка е да се мисли за ползваемост като финален завършващ етап на проекта, вместо като част от целия процес на създаване на даден продукт.

Въпрос, Денис: Имате ли наблюдения при каква част от новосъздаващите се сайтове у нас се правят предварителни тестове за ползваемост, докато проекта е на етап информационна структура и дизайн? Подобни данни за чужбина?

Отговор, Ирина Герджикова: Не разполагаме с такива данни. Знаем само, че броят на тези, които тестват се увеличава. През последната година 90% от проектите, по които работи Лукрат, са именно на този етап – преди редизайн и преди писане на код, на ниво прототип. Това е обнадеждаваща тенденция.

Въпрос, Александър: Има ли специални изисквания относно ползваемостта при писането на статии, новини и други журналистически материали?

Отговор, Ангелина Иванчева – Тонева: Важно е да знаете, че потребителите в уеб не четат, а сканират. За да бъдат ползваеми текстовете в уеб трябва да са кратки, но същевременно изчерпателни. Общото правило е, че един текст е готов, когато от него вече няма какво да се махне. Важен фактор за ползваемостта е и форматирането на текста за уеб. Използвайте подзаглавия и списъци, за да помогнете на читателя да разбере, за какво става дума с един поглед. Наред с това трябва да се погрижите и за атрактивността на съдържанието, за да не изпуснете читателите си.

Вече за втора поредна година Лукрат организира събитието Съдържание за уеб – на живо, на което четирима лектори оптимизират и дават препоръки за това как уеб съдържанието да бъде атрактивно, ползваемо, лесно намираемо за търсачки и графично оформено. Ако сте клиент на СуперХостинг.БГ и желаете да посетите курса ще получите специална отстъпка за регистрация.

СуперХостинг.БГ
СуперХостинг.БГ
СуперХостинг.БГ е СуперЕкипът! Ежедневно всеки дава най-доброто от себе си, за да можете вие, клиентите на СуперХостинг.БГ, да сте номер едно. СуперСилата на СуперЕкипа е, че винаги е готов да ви даде точната информация, тази от която се нуждаете и за която питате.
Зает домейн? Няма страшно!

Зает домейн? 9 тактики за успешна регистрация на име

0
Търсите име и то е заето. Какво правите след това? Отказвате се? Продължавате да търсите? Удряте пауза, за да помислите още?
Сайтът не е само за хора с бизнес и търговия.

6 идеи за сайт, различен от онлайн магазин

8
Ако първата ви асоциация със сайт е онлайн магазин… замислете се пак. Има много други видове сайтове, които не търгуват онлайн, но си струва да се посещават.
Интернет: 3-те най-популярни мита

Интернет: 3-те най-популярни мита за глобалната мрежа [Аудио]

1
Какво е интернет и какво уеб? Дали интернет е собственост на някого? И дали интернет е еднакъв за всички хора? Вижте трите най-популярни мита за интернет!