Всяка година представяме резултатите от проучването за електронната търговия в България и Ви запознаваме с хоризонтите пред е-commerce за следващата. Стъпвайки на Паспорта на е-комерс индустрията в България 2024 на Българската Е-Комерс Асоциация (БЕА), в следващите редове ще очертаем основните посоки, в които да поемат онлайн търговците, за да се адаптират и успяват. Честита нова дигитална година, онлайн предприемачи, пожелаваме Ви смелост и нюх. Тъй като последният идва с информирането, предлагаме на вниманието Ви някои статистики и съвети, с които да “настроите компаса си”.
По света и у нас: електронната търговия в цифри
През миналата година глобалните продажби в електронната търговия достигнаха приблизително 5.8 трилиона долара. Експертите прогнозират устойчив растеж, като се очаква до 2027 г. този показател да надхвърли 8 трилиона долара.
В ЕС делът на електронната търговия също продължава да нараства, като Западна Европа остава лидер по оборот в B2C електронната търговия в Европа, сочат данните на Европейския е-комерс доклад. В Източна Европа, в т.ч. и България се наблюдава ръст в обема на електронните продажби.
Паспортът на БЕА показва, че през 2024 г. B2C продажбите по интернет отбелязват 20% ръст и надхвърлят 2.34 милиарда евро в България. Те съставляват 2.34% от брутния вътрешен продукт (БВП) на страната ни, като в заключение може да се посочи, че за период от 4 години обемът на пазара е удвоен.
Още няколко интересни факта правят впечатление в доклада на БЕА и доказват, че пазаруването онлайн набира все по-голяма популярност: над 50% от хората на възраст 16-74 г. са закупили стоки и/или услуги онлайн.
„ПАСПОРТ 2024 на е-комерс индустрията в България“ може да бъде изтеглен безплатно след регистрация на адрес: https://passport.beabg.com
А къде в страната е имало най-много онлайн купувачи, показват данните на Националния статистически институт. На първо място се нарежда Югозападна България.

62% от българите използват интернет за търсене на информация за стоки и услуги, а най-често българските потребители са поръчвали дрехи, настаняване (от хотели, туристически агенции, туроператори или от частни лица), както и козметика, продукти за красота и здраве.



Електронната търговия и дигитализацията създават безброй възможности и предизвикателства пред предприемачите, нови работни места и модели на взаимодействие с потребителите. Какви тенденции се очертават пред онлайн търговците и как да се подготвим, за да бъдем конкурентоспособни, продължете с четенето.
Накъде духа вятърът?
Изкуственият интелект – от тренд в стандарт
2024 година се усещаше като годината на AI – започнахме не просто да говорим за технологията, а да я използваме в ежедневието си и като потребители, и в бизнеса. От тех вълна, изкуственият интелект се превърна в стандарт и се очертава да бъде крайъгълен камък в развитието на дигиталната търговия през 2025 г.
По данни от The Future of Commerce до 2025 г. 10% от всички продуктови данни ще бъдат създавани с AI, в сравнение с едва 1% през 2021 г.
Много компании вече прилагат изкуствения интелект, за да анализират поведението на своите клиенти и да създадат персонализирани преживявания според техните предпочитания като препоръки за продукти, резултати от търсене, имейл промоции, опции за доставка и дори динамично уебсъдържание.
Така ако сте на прага да създадете сайт, с който да се представите по най-добрия начин – с качествени снимки и съдържание, услугата Managed WordPress хостинг + AI e точно в десетката. С нея получавате не просто хостинг, а възможност за създадете сайт от нулата за нула време с помощта на изкуствения интелект.
Това е един лесен и удобен инструмент, с който можете да генерирате сайт и подходящи за него дизайн, изображения и текстове. Както и да ги променяте и обогатявате по всяко време. Услугата ни с AI ще Ви помогне да спестите време и разходи и да се фокусирате върху бизнеса.
Не просто маркетинг, персонализиран маркетинг
Според проучване, публикувано в Statista, 45% от представителите на поколението Millennials и поколението Z предпочитат персонализирано продуктово съдържание, докато пазаруват онлайн. Затова и все повече брандове залагат на т.нар. User-Generated Content (UGC), в който клиентите сами рекламират ползите от продуктите/услугите и говорят на езика на потребителите на марката. А последните имат все по-високи очаквания от търговците, надхвърлящи обичайните изисквания за поръчка и доставка. Конкурентно предимство ще имат онези брандове, които могат да предложат интеракции, адаптирани към вкусовете и навиците на клиентите си.
Бонус препоръка: Инвестирайте в това да слушате потребителите и да интегрирате решения, които ще Ви позволят да им предоставите персонализирано преживяване, с което не просто продавате, а предоставяте стойност. Със забавно, ангажиращо или информативно придружаващо съдържание например.
На сигурно място ли са данните?
Персонализираното съдържание и опит, за които споменахме, означава и събиране, съхранение и обработка на повече потребителски данни. Като потребители и граждани всички сме чувствителни на тази тема и ставаме по-внимателни за това как търговците използват и предпазват информацията, свързана с нас. Безспорно усилията на бизнесите трябва да са насочени в посока внедряване на практики като криптиране на данни, сигурни методи на плащане и системи с изкуствен интелект, проектирани с оглед на поверителността.
Решаването на тези въпроси изисква не само спазване на регулаторни стандарти, но и прозрачна комуникация с клиентите. И в тази област можем да Ви улесним, защото на хоризонта миналата година изгря чисто новата ни услуга GDPR Протект.
С GDPR Протект можете да приведете сайта си в съответствие с всички приложими законови разпоредби, касаещи защитата на данните и поверителността на потребителите онлайн. Или накратко: правите сайта си изряден по GDPR и го показвате на света. Прочетете повече за услугата в статията “Какво е GDPR Протект?”.
Доверието на клиента: най-високата цел
Като голямо предизвикателство пред онлайн търговците се очертава балансът между AI иновациите за персонализирано преживяване и внедряването на добри практики за сигурност на данните. Бизнес моделът, ориентиран към предоставяне на цялостен customer experience, ще се окаже най-гъвкав и печеливш. В този контекст и изборът на хостинг партньор и доставчик е ключов – последният трябва да осигури поддръжка, бързина и надеждност, за да може собствениците на сайтове да изградят качествено преживяване и доверие у клиентите си.
Устойчивост в е-търговията
Екологичното опаковане, въглеродно неутралните доставки, устойчивото снабдяване и производство стават все по-разпространени преимущества. Потенциалните клиенти в по-голям процент следят за въздействието на бизнеса върху околната среда и обществото и избират по-внимателно производителите и търговците, чиито стоки потребяват. Проучването Eco-Conscious Consumer Statistics от 2024 сочи, че 89% от потребителите по света са променили навиците си за пазаруване, така че да бъдат по-екологично ориентирани, а 80% са готови да платят по-висока цена за устойчиви продукти.

В Паспорта на Бълагрската Е-Комерс Асоциация се казва:
“Растежът на електронната търговия предлага възможност за преосмисляне на използване на вторични материали и стоки, разширяване и насърчаване на повторна употреба, ремонт, повторно използване и „Направи си сам“. Секторът на електронната търговия играе ключова роля в свързването на бизнеса и потребителите към пазара на употребявани стоки, който е процъфтяващ.”
В този смисъл през 2025 г. всеки онлайн бизнес с насоченост към устойчиви и социално отговорни практики ще има теми за комуникация, с които да допълни арсенала си от конкурентни предимства.
Посоките накратко
От всичко казано до момента можем да изведем няколко извода и посоки, в които да мислим стратегически за своите проекти през идните месеци. Експертите в областта на е-commerce прогнозират ръст на този пазарен сегмент, висока конкуренция и високи потребителски очаквания. Предизвикателни условия за онлайн предприемачите, в които смелите и адаптивните към възможностите на изкуствения интелект ще имат предимство.

Проучване на McKinsey от 2024 г. показва, че водещите компании са готови да инвестират във високотехнологични решения, за да изведат електронната търговия на следващото ниво: “Не можете да опознаете клиентите си, ако не познавате изкуствения интелект. Лидерите залагат на AI, за да спечелят предимство в сложните потребителски пътувания и непрекъснато променящите се стандарти.”
Способността на търговците да предоставят цялостно преживяване в хода на потребителската пътека, с подходящи за клиента предложения и съдържание, се превръща в златен стандарт.
На края, но не на последно място стои фактът, че потребителите ще продължават да харчат, но ще бъдат по-осъзнати за това как го правят (2025 ecommerce trends and predictions). Конкурентното предимство ще бъде у тези, които могат да предложат качество, прозрачност и устойчиви практики.

Прогнозите сочат, че българският онлайн пазар в следващите 3-5 години ще има огромен потенциал за развитие, отбелязва в доклада си Българската е-комерс асоциация, а ние вярваме във визията и готовността на нашите клиенти да движат напред пазара.
Желаем успех през 2025 г. и напомняме, че винаги можете да се обърнете към нас, за да обсъдим най-добре адаптираните решения за дигиталното присъствие на Вашия бизнес.
Абонирайте се за СуперБлога, за да научавате първи най-важното и полезното от света на уеб, касаещо Вашия сайт и дигитално развитие.