Онлайн търговията 2025: числата и тенденциите говорят

Всяка година представяме резултатите от проучването за електронната търговия в България и Ви запознаваме с хоризонтите пред е-commerce за следващата. Стъпвайки на Паспорта на е-комерс индустрията в България 2024 на Българската Е-Комерс Асоциация (БЕА), в следващите редове ще очертаем основните посоки, в които да поемат онлайн търговците, за да се адаптират и успяват. Честита нова дигитална година, онлайн предприемачи, пожелаваме Ви смелост и нюх. Тъй като последният идва с информирането, предлагаме на вниманието Ви някои статистики и съвети, с които да “настроите компаса си”.

По света и у нас: електронната търговия в цифри 

През миналата година глобалните продажби в електронната търговия достигнаха приблизително 5.8 трилиона долара. Експертите прогнозират устойчив растеж, като се очаква до 2027 г. този показател да надхвърли 8 трилиона долара.

В ЕС делът на електронната търговия също продължава да нараства, като Западна Европа остава лидер по оборот в B2C електронната търговия в Европа, сочат данните на Европейския е-комерс доклад. В Източна Европа, в т.ч. и България се наблюдава ръст в обема на електронните продажби.

Паспортът на БЕА показва, че през 2024 г. B2C продажбите по интернет отбелязват 20% ръст и надхвърлят 2.34 милиарда евро в България. Те съставляват 2.34% от брутния вътрешен продукт (БВП) на страната ни, като в заключение може да се посочи, че за период от 4 години обемът на пазара е удвоен.

Още няколко интересни факта правят впечатление в доклада на БЕА и доказват, че пазаруването онлайн набира все по-голяма популярност: над 50% от хората на възраст 16-74 г. са закупили стоки и/или услуги онлайн. 

„ПАСПОРТ 2024 на е-комерс индустрията в България“ може да бъде изтеглен безплатно след регистрация на адрес: https://passport.beabg.com

А къде в страната е имало най-много онлайн купувачи, показват данните на Националния статистически институт. На първо място се нарежда Югозападна България. 

BEA-e-commerce инфографика 1

62% от българите използват интернет за търсене на информация за стоки и услуги, а най-често българските потребители са поръчвали дрехи, настаняване (от хотели, туристически агенции, туроператори или от частни лица), както и козметика, продукти за красота и здраве.

BEA-e-commerce инфографика 2

Електронната търговия и дигитализацията създават безброй възможности и предизвикателства пред предприемачите, нови работни места и модели на взаимодействие с потребителите. Какви тенденции се очертават пред онлайн търговците и как да се подготвим, за да бъдем конкурентоспособни, продължете с четенето. 

Накъде духа вятърът?

Изкуственият интелект – от тренд в стандарт 

2024 година се усещаше като годината на AI – започнахме не просто да говорим за технологията, а да я използваме в ежедневието си и като потребители, и в бизнеса. От тех вълна, изкуственият интелект се превърна в стандарт и се очертава да бъде крайъгълен камък в развитието на дигиталната търговия през 2025 г. 

По данни от The Future of Commerce  до 2025 г. 10% от всички продуктови данни ще бъдат създавани с AI, в сравнение с едва 1% през 2021 г. 

Много компании вече прилагат изкуствения интелект, за да анализират поведението на своите клиенти и да създадат персонализирани преживявания според техните предпочитания като препоръки за продукти, резултати от търсене, имейл промоции, опции за доставка и дори динамично уебсъдържание. 

Така ако сте на прага да създадете сайт, с който да се представите по най-добрия начин – с качествени снимки и съдържание, услугата Managed WordPress хостинг + AI e точно в десетката. С нея получавате не просто хостинг, а възможност за създадете сайт от нулата за нула време с помощта на изкуствения интелект. 

Това е един лесен и удобен инструмент, с който можете да генерирате сайт и подходящи за него дизайн, изображения и текстове. Както и да ги променяте и обогатявате по всяко време. Услугата ни с AI ще Ви помогне да спестите време и разходи и да се фокусирате върху бизнеса. 

Не просто маркетинг, персонализиран маркетинг

Според проучване, публикувано в Statista, 45% от представителите на поколението Millennials и поколението Z предпочитат персонализирано продуктово съдържание, докато пазаруват онлайн. Затова и все повече брандове залагат на т.нар. User-Generated Content (UGC), в който клиентите сами рекламират ползите от продуктите/услугите и говорят на езика на потребителите на марката. А последните имат все по-високи очаквания от търговците, надхвърлящи обичайните изисквания за поръчка и доставка. Конкурентно предимство ще имат онези брандове, които могат да предложат интеракции, адаптирани към вкусовете и навиците на клиентите си. 

Бонус препоръка: Инвестирайте в това да слушате потребителите и да интегрирате решения, които ще Ви позволят да им предоставите персонализирано преживяване, с което не просто продавате, а предоставяте стойност. Със забавно, ангажиращо или информативно придружаващо съдържание например.  

На сигурно място ли са данните?

Персонализираното съдържание и опит, за които споменахме, означава и събиране, съхранение и обработка на повече потребителски данни. Като потребители и граждани всички сме чувствителни на тази тема и ставаме по-внимателни за това как търговците използват и предпазват информацията, свързана с нас. Безспорно усилията на бизнесите трябва да са насочени в посока внедряване на практики като криптиране на данни, сигурни методи на плащане и системи с изкуствен интелект, проектирани с оглед на поверителността.

Решаването на тези въпроси изисква не само спазване на регулаторни стандарти, но и прозрачна комуникация с клиентите. И в тази област можем да Ви улесним, защото на хоризонта миналата година изгря чисто новата ни услуга GDPR Протект

С GDPR Протект можете да приведете сайта си в съответствие с всички приложими законови разпоредби, касаещи защитата на данните и поверителността на потребителите онлайн. Или накратко: правите сайта си изряден по GDPR и го показвате на света. Прочетете повече за услугата в статията “Какво е GDPR Протект?”. 

Доверието на клиента: най-високата цел

Като голямо предизвикателство пред онлайн търговците се очертава балансът между AI иновациите за персонализирано преживяване и внедряването на добри практики за сигурност на данните. Бизнес моделът, ориентиран към предоставяне на цялостен customer experience, ще се окаже най-гъвкав и печеливш. В този контекст и изборът на хостинг партньор и доставчик е ключов – последният трябва да осигури поддръжка, бързина и надеждност, за да може собствениците на сайтове да изградят качествено преживяване и доверие у клиентите си. 

Устойчивост в е-търговията

Екологичното опаковане, въглеродно неутралните доставки, устойчивото снабдяване и производство стават все по-разпространени преимущества. Потенциалните клиенти в по-голям процент следят за въздействието на бизнеса върху околната среда и обществото и избират по-внимателно производителите и търговците, чиито стоки потребяват. Проучването Eco-Conscious Consumer Statistics от 2024 сочи, че 89% от потребителите по света са променили навиците си за пазаруване, така че да бъдат по-екологично ориентирани, а 80% са готови да платят по-висока цена за устойчиви продукти.

BEA-e-commerce инфографика устойчиво потребление

В Паспорта на Бълагрската Е-Комерс Асоциация се казва:

В този смисъл през 2025 г. всеки онлайн бизнес с насоченост към устойчиви и социално отговорни практики ще има теми за комуникация, с които да допълни арсенала си от конкурентни предимства.

Посоките накратко

От всичко казано до момента можем да изведем няколко извода и посоки, в които да мислим стратегически за своите проекти през идните месеци. Експертите в областта на е-commerce прогнозират ръст на този пазарен сегмент, висока конкуренция и високи потребителски очаквания. Предизвикателни условия за онлайн предприемачите, в които смелите и адаптивните към възможностите на изкуствения интелект ще имат предимство. 

BEA-e-commerce инфографика тенденции

Проучване на McKinsey от 2024 г. показва, че водещите компании са готови да инвестират във високотехнологични решения, за да изведат електронната търговия на следващото ниво: “Не можете да опознаете клиентите си, ако не познавате изкуствения интелект. Лидерите залагат на AI, за да спечелят предимство в сложните потребителски пътувания и непрекъснато променящите се стандарти.

Способността на търговците да предоставят цялостно преживяване в хода на потребителската пътека, с подходящи за клиента предложения и съдържание, се превръща в златен стандарт. 

На края, но не на последно място стои фактът, че потребителите ще продължават да харчат, но ще бъдат по-осъзнати за това как го правят (2025 ecommerce trends and predictions). Конкурентното предимство ще бъде у тези, които могат да предложат качество, прозрачност и устойчиви практики.  

BEA-e-commerce инфографика цитат

Прогнозите сочат, че българският онлайн пазар в следващите 3-5 години ще има огромен потенциал за развитие, отбелязва в доклада си Българската е-комерс асоциация, а ние вярваме във визията и готовността на нашите клиенти да движат напред пазара. 

Желаем успех през 2025 г. и напомняме, че винаги можете да се обърнете към нас, за да обсъдим най-добре адаптираните решения за дигиталното присъствие на Вашия бизнес. 

Абонирайте се за СуперБлога, за да научавате първи най-важното и полезното от света на уеб, касаещо Вашия сайт и дигитално развитие.

Велина Филипова
Велина Филипова
Като част от СуперЕкипа Велина се занимава с разказването на истории - за продуктите и услугите, които предлагаме, както и за всички партньорства и събития, които са я накарали да избере СуперХостинг.БГ за свое работно място. Велина споделя, че си пада по хартията, джаза, планината, психологията и хубавото писане, а в своя личен блог споделя, че пише за всичко, което прави живота ни по-малко прозаичен. За онова, което пропускаме в препускането.
0 0 votes
.
Абониране
Уведоми ме при
guest

0 Коментара
Inline Feedbacks
View all comments
7 идеи за съдържание в подкрепа на Вашия бизнес

7 идеи за съдържание в подкрепа на Вашия бизнес [Аудио]

5
Помогнете на бизнеса си да се адаптира успешно онлайн, като запазите връзката с клиентите си топла и ги подкрепите с ценно съдържание.
4 стъпки към продаващия онлайн магазин

Защо онлайн магазинът ми не продава? 4 стъпки към успешен онлайн бизнес [Аудио]

0
Онлайн търговията е многокомпонентен и продължителен процес. Той не свършва с направата на сайт или пускането на една реклама, напротив - с тях едва започва.
Онлайн магазин? Направете първата стъпка

Oнлайн магазин? Направете първата стъпка [Аудио]

5
Искате да имате онлайн магазин? Ако отговорът е положителен, вижте първите стъпки, през които да преминете, за да изградите успешен онлайн бизнес.