Всичко за успелите българи, добрите новини и пандемията

Успелите хора – кои са те, защо са успели, как решаваме да ги наречем успели?
Медиите – какво се случи с тях по време на пандемията, кои новини са добри, кои новини наричаме фалшиви? Сигурно се чудите какво е общото между успелите хора и медиите, е… Деси Иванова ще Ви разкаже. Тя е главен редактор на единствената изцяло позитивна медия в България – uspelite.bg, която представя на българските читатели успешни истории на българи и споделя позитивни новини по света и у нас. За успеха на своя дигитален проект Успелите използват VPS от СуперХостинг.БГ.

Uspelite.bg стартира през 2013 първоначално като хоби, а днес е водеща медия, в която можем да намерим глътка вдъхновение, мотивация и успокоение, че добрите новини и успелите българи съществуват. Екипът на Успелите хипнотизират всички, които се докосват до тях, с неуморимия си хъс и вяра в България – една прекрасна страна, която ражда прекрасни хора и има потенциал да бъде прекрасно място за живеене.

Разговорът с Деси Иванова е част от поредицата SuperTalks, в която искаме: Да бъдем. Онлайн. Заедно. В нея Ви срещаме с интересни гости, с които споделяме ценни съвети, опит, идеи за Вашия бизнес. Защото знаем, че заедно сме още по-супер!  

Научете повече за SuperTalks и гледайте останалите видеа на talks.superhosting.bg.

Предишна тема: Значението на дизайна за твоя уебсайт – Част 2. Гост Борил Караиванов – представител на първото поколение уеб дизайнери у нас, който участва в реализацията на знакови за развитието на българския уеб проекти.

Слушайте #SuperTalks под формата на подкаст в SoundCloud и Spotify. За да Ви е по-лесно да се насладите на епизодите у дома, докато пътувате или… сте в офиса.

Гледайте целия епизод 022 на SuperTalks с Деси Иванова във видеото:

1. Любовта ти към писането датира отдавна, но ако можеш да се представиш с една книга, коя би била тя?

Алиса в страната на чудесата или Алиса в огледалния свят. 

Щом паднах в заешката дупка, взе че ми хареса – писането, медиите и всичко, което правя. Вярвам обаче, че животът на всеки човек е събирателен образ от много книги и персонажи. 

2. Какво е да развиваш медия и как печели една медия?

Да развиваш медия не е никак лесно, още повече позитивна медия. Това е доста повече кауза отколкото бизнес. Иска ни се да е различно, например да плащаме на всички автори и това да бъде истинска работа за всички от екипа. Към момента медията се развива на доброволни начала. Повечето автори, които пишат, са стажанти. След като техният стаж приключи, ние ги губим и за това ни е много мъчно. 

Надяваме се това да се промени занапред. Преди години, когато постъпих на стаж, страницата ни във Facebook имаше 5000 харесвания. Днес имаме 70 000 харесвания и около 100 000 читатели. Това ме кара да си мисля, че всичко, което правим, има смисъл.

Засега етиката е най-важна за нас. Когато развиваш нормална mainstream медия, ти зависиш от своите рекламодатели. Т.е. някой плаща и очаква медията да включва определено съдържание. Ние нямаме тази зависимост, но това прави нещата също много по-трудни. Не можем да рекламираме всякакви брандове – от етична гледна точка искаме да даваме трибуна на брандове, които са смислени и правят стойностни неща. 

3. Преди 5 години организирахте флашмоб пред НДК – част от кампанията Ремисия новини. Какво се случи след нея?

Много благодаря за този въпрос! Ремисия новини беше кампанията, благодарение на която много хора разбраха, че позитивната журналистика въобще съществува. Когато я стартирахме, замисълът ѝ беше да провокираме някоя от националните медии да направи централна емисия новини само с положителни новини. Това не се случи. 

Случи се обаче друго – една медия започна да прави емисии с позитивни новини. Това беше ТВ Европа. Не е национална медия, но за нас това е огромно постижение. Като допълнение много колеги от различни медии се свързаха с нас и ни поканиха да участваме в различни предавания. След участията ни всички ни казваха едно и също:

Да, разбира се, това, което правите, е чудесно. Но нали разбирате, че е малко наивно всичко да бъде изцяло позитивно, защото животът не е цветя, рози и еднорози. 

Ние сме съгласни, но вярваме, че добрата новина има своето централно място в живота на всеки. След кампанията се появиха много предавания, посветени на позитивни теми. Това за нас е чудесен отзвук!

4. Uspelite.bg вече са се утвърдили като медия. Как обаче се отрази на Вас и на целия медиен бранш пандемията?

В началото станахме свидетели на много позитивни новини, тъй като за хората пандемията беше нещо съвсем ново. Определено медиите започнаха да търсят добрите новини. В началото това явление наистина беше страхотно.

Обаче в хода на пандемията се установи, че тази практика не може да продължи. Започнаха да се появяват все по-често негативни новини, жълти заглавия – дори и от популярните медии, на които обикновено имаме доверие. Това впоследствие се отрази и на нас, защото все по-трудно намирахме добри новини. Това, разбира се, не означава, че добри новини нямаше – просто бяха по-скрити и трудно достъпни.

За жалост има много повече и фалшиви новини. Има все повече новини тип кукичка – медиите се опитват да провокират реакция в потребителите. Ние се борим с това, справяме се и всъщност колкото позитивни новини има по света, толкова има и в България. Обстановката стана трудна, но това пък ни амбицира да станем още по-добри и да търсим още повече доброто. 

5. Вие самите как се адаптирахте към ситуацията?

Още от преди пандемията ни се искаше да бъдем на повече места. Да, имаме сайт, имаме социални мрежи – Facebook, Instagram (последвайте ни и там). По време на пандемията развихме нещо ново и много интересно – Viber. Имаме чат бот, който се казва „Добрата новина“. Можете да ни намерите и там.

Всичко се случи много интересно, защото не бяхме ние инициаторите на това начинание. Намери ни стартъпът subscribe.bg – технологичната част се осъществява от тях, а от нас идва съдържанието с добри новини. Вече имаме 2000 абонати там, като започнахме с приятелски кръг от 50 човека, за да тестваме. 

Интересът расте, а Viber също харесаха продукта и казаха, че ще го промотират. Надявам се все повече хора да намират чат бота „Добрата новина“.

Не бихме искали да Ви спамим, затова имате възможност да изберете колко често да получавате по една добра новина. Абонирайте се още сега за повече позитивни новини във Вашето ежедневие.

6. Кои са добрите новини, които се откроиха през предизвикателната 2020-та?

Не знам дали въпреки пандемията, или заради пандемията, през 2020-та имаше много позитивни новини. Пандемията сякаш ни обедини, защото всички ние заедно пострадахме от нея. 

Добрата новина на 2020 със сигурност е създаването на ваксина.

Други чудесни новини са:

Новините са толкова много, че създадохме сборна статия за добрите новини от 2020.

7. Кои са добрите новини и успелите хора, с които започна 2021?

Ще започна с успелите хора. Първото име, което се открои, е спасителят Георги Влайков. Той е част от аварийно спасяване Пловдив – това е доброволческа организация, в която спасители помагат при различни бедствия, аварии и също в COVID-19 отделенията. Изключително удоволствие беше за мен да говоря с него, защото ми се струва удивително да рискуваш живота си за други хора и то доброволно. 

Успелите интервюират Георги Влайков от Аварийно спасяване Пловдив
Аварийно спасяване Пловдив

Разказахме също така за един графити артист, който се бори с вандалщината. Има хора, които решават, че просто ще сложат някакви безсмислени, дори обидни драсканици и символи върху стени на сгради. Та Лазар Любенов – LAZO преобразява фасадите на сгради в София чрез своето графити изкуство. 

Лазар Любенов LAZO при успелите
Лазар Любенов LAZO

В началото на годината се запознахме и с аматьорски женски футболен клуб „Скрити лимонки“. Те играят женски футбол с кауза – подпомагат различни инициативи, като играят в турнири. Отборът е изцяло съставен от момичета, а в България женският футбол не е особено развит или популярен. Тази инициатива много ни впечатли! 

Женски футболен отбор с кауза – Скрити лимонки

При новините:

8. Коя е най-четената рубрика в сайта на uspelite.bg и от какво се интересуват Вашите читатели?

Читателите много се вълнуват от рубриката Доброто от света. Когато видиш, че в другите държави има подобни проблеми като в нашата, но там са намерили решения, това ти дава огромна надежда и мотивация. Вдъхновяваш се и си казваш:

Това може да бъде направено и тук!

Екология е другата рубрика, която привлича голям интерес. През последната една година забелязваме, че хората живо се интересуват от това, какво се случва с планетата ни. Още от началото на Успелите рубриката Спорт е много четена рубрика и това винаги ще бъде така.

9. Как да запазим положителен поглед в неположителна обстановка?

Освен чрез Viber, важно е да отделяме време за себе си и за близките си. Знам, че това звучи много клиширано, но всъщност е източник на чудесна положителна емоция. 

Важно е и да излизаме от медийното пространство, както и от социалните мрежи. Винаги имайте ясната представа, че социалните мрежи не са равни на живия живот. Нещата винаги са доста по-сложни и различни. Затова – давайте си време за почивка на Вашия мозък. 

Освен това, когато четете позитивни новини, истории, книги, се отделя хормонът на щастието, който ни кара да се чувстваме вдъхновени, щастливи, мотивирани. Помага ни да бъдем по-добри, по-продуктивни и в по-добро настроение.

Позитивни новини не означава, че си заравяме главата в пясъка за проблемите. Напротив, те са там, но ние търсим решенията чрез тях. 

Негативните новини накараха хората да изпитват все повече и повече тревога. В бъдеще това ще бъде все по-сериозен и глобален проблем. Грижете се за себе си, спортувайте, четете позитивни новини и книги, както и гледайте да не седите нон-стоп в социалните мрежи. 

10. Коя новина всъщност е добра? Как да откроим искрено добрата новина от ПР-а?

Истината е, че все повече брандове и хора искат да се позиционират около добра новина, за да събудят положителни асоциации. Това, че една новина се ползва за ПР, не я прави лоша. Най-важното за една добра новина е да се прецени дали тя е част от множество добри дела, които е направила дадена личност или компания, или просто подхвърлена за прах в очите.

Мога да дам един пример:

За поредна година Coca Cola беше обявена за най-големия замърсител на планетата. Колкото и да не ни харесва, това е факт. В същото време Coca Cola се опитва да прави кампании за рециклиране на пластмасови бутилки, което е страхотно. Така подпомагат и малките бизнеси. 

Въпреки това, остава тази неяснота защо те продължават да произвеждат милиарди пластмасови бутилки на година… и в същото време учат потребителите да ги рециклират. В този случай мъничкото добро няма как да компенсира голямото зло, което идва с масовото им производство.

Има много подобни брандове, които постъпват по същия начин. Добрите дела, които правят, няма как да се отрекат – те са чудесни. Но са една много малка част в сравнение с вредата, която нанасят. Следователно този тип новини са повече ПР, отколкото истински позитивна новина.

11. Каква полза има един сайт да споделя фалшиви новини и защо изобщо много медии го правят? Така не губят ли доверието на читателите си?

Логиката е такава, че би трябвало да се загуби доверието на читателите. Обаче това никога не се случва, защото през очите на потребителите минават толкова много новини на ден, че те забравят кое къде са чели. Новините са безкрайно много и става все по-трудно да се загуби читател – особено ако става въпрос за голяма медия. 

Медиите знаят това. Тази практика е успешна не само защото новините са безкрайно много, но и защото новините не са явно фалшиви. Понякога само част от новината е фалшива или новината се интерпретира грешно, без тя да е изцяло фалшива. 

Медиите печелят от link building и clickbait. Когато един сайт постоянно разпространява фалшиви новини, то обикновено това не е медия. Медиите не могат да си позволят да споделят само лъжи. По-скоро използват заблуждаващо съдържание, за да привлекат повече потребители и да зарадват своите рекламодатели.

Имайте предвид, че фалшивите новини обикновено са по-изявени на политически теми. Целта им е да се споделят много на брой с полярно съдържание, за да могат потребителите да се объркат и накрая да не знаят на какво да вярват. От тази практика губещите сме всички ние – читателите. 

12. Сблъсквали ли сте се лично с проблема фалшиви новини?

Фалшивите новини вече са навсякъде. Няма как да ги избегнем, но има как да се научим да ги разпознаваме и да не им вярваме. За съжаление, фалшиви новини има и сред позитивните новини. Най-голямата фалшива позитивна новина беше за една трансплантация – мъж твърдеше, че е отстъпил мястото си на едно дете.

Това не беше истина, най-малкото защото децата винаги са с предимство при трансплантация. Тази новина беше публикувана от всички национални медии, като ние също я отразихме. Mediapool обаче направи разследване и се оказа, че няма нищо вярно в тази новина. Събраха се пари за трансплантацията на този човек.

Ние направихме грешка, извинихме се на читателите си – държим да сме искрени. За съжаление, фалшивата новина достига до много повече хора първоначално, отколкото опровержението й. Това винаги трябва да се има предвид, за да не ставаме съучастници в разпространението на фалшиви новини.

Има начини, чрез които можем да разпознаем фалшивите новини и да прекъснем тяхното разпространение. В момента почти всички потребители на социалните мрежи бързат да споделят дадена новина, преди да са помислили критично над съдържанието. Целта на медиите е да реагирате импулсивно, за да не прекъсвате веригата и новината да стигне до възможно най-много потребители. 

13. За какво да гледаме при една новина?

Първото нещо, което е необходимо да гледаме, са заглавията. Дали е жълто, дали е провокативно, дали е твърде драматично: 

  • ШОК, СКАНДАЛНО, ЗАТРОГВАЩО…;
  • Сподели този клип с всичките си приятели;
  • Виж историята, която разплака цяла България. 

Това са типични примери за неща, които НЕ ТРЯБВА да споделяте при никакви положения. 

На второ място, е важно да видите новината отвътре. Проверете нейното авторство – истински човек ли стои зад нея? 

На трето място, помислете за самия източник. Познавате ли медията, вярвате ли ѝ по принцип? Тази медия етична ли е? Представя ли се в медийното пространство адекватно?

На четвърто място, проверете дали тази новина е споделена на други места. Обикновено новините се споделят от много медии, а не само от една. Ако новината е стигнала до достоверен източник, то шансовете новината да е адекватна, се увеличават. 

Препоръка от СуперХостинг.БГ: Когато видите новина, която е необходимо да проверите за достоверност, огледайте и самия сайт. Вижте дали притежава SSL сертификат и с каква валидация е той. Колкото по-надежден сертификат използва, толкова по-голямо доверие можете да му имате. А ако не използва сертификат за криптиране на информацията, директно затворете сайта и повече не го достъпвайте.

Подробности по темата можете да прочетете в статиите:
Видове валидация на SSL сертификат: Какво е важно да знаете?
SSL/TLS сертификати: Защо е важно да ги подновяваме?

14. Вие правите интервюта с много личности. Как преценявате дали един човек е успял?

Успехът не е нещо едноизмерно. За различните хора той означава различно нещо. Главното, което търсим в една личност, е да е вдъхновяваща. Понякога са бизнеси, понякога са каузи, понякога са инициативи. Освен това за нас е важно тези личности да случват нещата, за които говорят. 

Истината е, че да направиш нещо, е голямо нещо.

Казвам го, защото знам колко е страшно. Аз съм човек, който освен Успелите, имам и други инициативи. Когато правя, каквото и да било ново, винаги ми е страшно. Питам се дали въобще някой ще се навие, дали идеята ми ще му хареса, дали някой ще обърне внимание?

Когато виждаме, че някой е направил нещо, знаем, че това е положен труд. Този труд заслужава да получи гласност. Търсим големите и малките успехи. По този повод искам да кажа, че българи правят невероятни постижения по света. 

Затова ако имате идея и предложение кого да интервюираме, свържете се с нас и с удоволствие ще го направим!

15. Как намирате успелите личности? 

Вече много истории сами ни намират – пращат ни ги колеги от други медии, приятели, стажанти и бивши стажанти, читатели. Успелите хора са навсякъде, можеш да ги срещнеш дори и на улицата (случвало ни се е). Социалните мрежи също са един чудесен източник за информация и запознаване с нови личности. 

Търсим на много места, но по-важното за нас е, че ги намираме все по-често и по-лесно. Това за нас е един голям успех!

16. Как намирате мотивация да правите това, което правите?

Оказва се, че не е никак трудно да намериш мотивация, когато всъщност те залива огромен негативизъм. Ние всички имаме нужда от позитивното и когато го намерим, се чувстваме щастливи. Аз съм изключителна късметлийка, че чета всеки ден всички тези позитивни новини и историите на успели хора. 

Мотивацията е изцяло вътрешна, въпреки че никога не ни е било лесно.

Вярваме, че позитивната журналистика може да бъде част от живота на всеки и дори искаме да няма нужда от нея. Искаме нормални медии да предлагат достатъчно балансирано съдържание, за да не се налага да има изцяло позитивни медии, които да уравновесяват везните. 

17. От какво имат нужда uspelite.bg и как могат потребителите да помогнат за развитието на Вашата кауза?

На първо място, се нуждаем от подкрепата на своите читатели, за да продължаваме напред. Можете да ни подкрепите, като:

  • последвате профилите ни в социалните мрежи (Facebook и Instagram);
  • следите сайта ни uspelite.bg;
  • се абонирате за нашия Viber чат бот – добрата новина;
  • станете част от екипа ни като автори  – свържете се с нас;
  • ни изпращате добри новини и примери за вдъхновяващи личности, чиито истории можем да разкажем;
  • ни подкрепяте чрез нашия patreon;
  • си поръчвате български продукти през сайта на nosiya.bg – блузи, ризи, тениски, маски, чорапи с шевица. Те са един чудесен подарък!
Магазин за дрехи с шевици на Успелите

Благодарим на Деси, че сподели любопитни истории за позитивната медия на България – uspelite.bg. Чувстваме се още по-мотивирани, вдъхновени и обнадеждени… дори само след един разговор с Успелите. Вярваме, че заедно можем да създадем позитивната промяна в България.

За нас бе изключително удоволствие да си поговорим, Деси!

Uspelite.bg използват услугата VPS (виртуален сървър) от СуперХостинг.БГ. Ако и Вие развивате мащабен проект, за който са Ви необходими по-разширени ресурси, свържете се с нас и ще Ви предложим най-подходящото решение. Междувременно – разгледайте услугите VPS (виртуален сървър) и Managed VPS (управляем виртуален сървър), за да научите повече.

Абонирайте се за СуперБлога, за да научавате първи най-важното и полезното от света на уеб, касаещо Вашия сайт и дигитално развитие.

Даниела Колева
Диди е част от СуперМаркетинг екипа. СуперСилата ѝ се крие в умението ѝ с един замах да се справи с всяко предизвикателство. С ударна доза позитивизъм, широка усмивка и абсолютен професионализъм, тя е винаги готова да се отзове в името на добрия краен резултат.
0 0 votes
.
Абониране
Уведоми ме при
guest
0 Коментара
Inline Feedbacks
View all comments