Oнлайн магазин? Направете първата стъпка [Аудио]

Слушайте съдържанието на тази статия под формата на аудио запис:

Чуйте и останалите ни статии в SoundCloud, Spotify и Apple Podcasts.

Искате да имате онлайн магазин и може би вече анализирате възможностите? Ако отговорът е положителен, вижте първите стъпки, през които да преминете, за да изградите успешен онлайн бизнес.

Вашият продукт – в центъра на събитията

Основно правило е продуктът или услугата да задоволяват дадена потребност на вашите потенциални клиенти. Друго правило е, че продуктът ви трябва да дава решение на някакъв проблем. А ако отговаря и на двете, чудесно! Вероятно имате един бъдещ Bestseller. Не винаги е задължително да предложите уникален и единствен по рода си продукт, за да имате успех. Често, конкурентната среда дава реална възможност да покажете отличителните предимства на вашия продукт. Направете анализ на търсенето и предлагането на пазара и на потенциала на продукта. В интернет търсачките ще намерите цялата информация, която ви е необходима в началото. Нужно е само да откриете точните източници, съдържащи актуални данни за вашия бъдещ бизнес.

Направете и задълбочено проучване на вашите конкуренти. Разгледайте внимателно техните онлайн магазини. Проследете какви канали за комуникация използват. Анализирайте начините, по които продават. Водете си бележки какво ви харесва, какво не ви харесва, какво може да подобрите. В резултат ще получите важна информация, чрез която да изградите концепция за дизайна на вашия онлайн магазин, за цялостната визия на продукта, който ще предлагате и за начина, по който той ще достигне до вашите потенциални клиенти.

Започнете бизнес с ясна визия и план

Време е за бизнес план. Вероятно ви звучи сложно и непонятно? Това не трябва да ви отказва. Най-важното е да набележите и опишете ключовите моменти при първия етап от развитието на вашия онлайн магазин. Какво трябва да очертаете:

  • Визия – Какво точно правите и каква е идеята? Как ще се развиете и какви планове имате за своята нова компания след 1, 2 или 3 години?
  • Мисия – Опишете каква е същността на вашия бизнес? С какво той ще бъде от полза на потребителите?
  • Цели – Поставете си краткосрочни и дългосрочни цели. Те ще ви помогнат да планирате детайлно активностите по тях и средствата за постигането им.
  • Стратегия – Помислете как ще направите своя бизнес успешен и как ще бъдете по-добри от конкурентите си.
  • План за действие – Очертайте подробно всички действия, които ви предстоят от самото начало. Бъдете последователни и имайте винаги ясен план, по който да работите. Следете развитието на бизнес плана си. Анализирайте. Ако виждате разлики между реалните резултати и планираните, може би е необходима корекция в бизнес модела или начина на комуникация. Препоръчително е да предвидите и сценарий, при който вашият бизнес се развива по-бързо от очакваното. Помислете за ресурсите, които ще са ви необходими в този момент, както и как точно ще организирате работата си, за да отговорите на повишеното търсене и на очакванията на вашите клиенти. Обмислите всичко, защото в противен случай това може да навреди на имиджа на вашия бизнес и на доверието в него.

Мислете в детайли! Какво още да включите в бизнес плана?

  • Опишете продукта си в завършения му вид – опаковка, брандиране, етикети и др.
  • Обмислете куриерските услуги и доставките, които ще използвате. Какви типове доставка ще предложите на клиентите си – до офис, до адрес? Ще има ли разлика в цената на куриерските услуги за отделни населени места в страната? Ще предлагате ли експресна доставка?
  • Наличности. Важно е да помислете дали ще поддържате всички стоки налични. Ако поддържате наличности, помислете какви бройки ще ви бъдат необходими в началото.
  • Разходи за поддръжка на онлайн магазин. Тук можете да включите изработка на банери, качване на продукти в магазина, снимки към тях, текстове и описания (копирайтинг). Помислете дали вие лично имате ресурса и познанията да се заемете с тези дейности и така да си спестите този разход.
  • Реклама – Планирайте бюджет за реклама. Планирайте каналите за комуникация, които ще използвате. Направете бюджет за всяко тримесечие. При разработването на нов онлайн проект е необходимо да познавате основните аспекти на онлайн маркетинга. Това ще ви даде огромно предимство и ще осигури едно добро начало за бизнеса ви.
  • SEO оптимизация – Добре е да отделите бюджет и за оптимизация на сайта, за да постигнете резултати при търсене. Ако нямате нужните познания, е препоръчително да потърсите специалист, който да ви съдейства за първоначална оптимизация.
  • Административни разходисчетоводство, данъци, юридически услуги, месечни такси и др. Те ще ви бъдат нужни, както ако създавате нова фирма, така и при правните норми, касаещи вашия онлайн магазин.
  • Включете в бюджета си и буфер за непредвидени разходи.
  • Бъдете дисциплинирани по отношение на планираните разходи и приходи. В процеса на растеж на вашия бизнес е естествено разходите ви да бъдат повече от приходите. Важен е балансът в дългосрочен план.

Създайте вашия онлайн магазин

Първо започнете с името на магазина. Изборът от домейни е огромен. Всичко зависи от идеята и сферата на вашия онлайн бизнес. Името ви може да завършва на .bg, .com, .net, .eu, .click, .market, .website, .toys, .kaufen, .moda, .shoes, .clothing и много други. Важно е то бъде кратко, лесно за запомняне и писане. За онлайн магазините името има голямо значение, защото то ще бъде вашата интернет самоличност. Чрез него може да се откроите пред конкурентите си и да градите имидж на пазара, на който ще оперирате.

Фокусирайте се върху разработката на вашия онлайн магазин. Когато говорим за нов бизнес, най-добрият съвет би бил “Изпробвай бързо, с малка инвестиция!”. Затова помислете за решение, с което да постигнете максимално добър резултат, но на достъпна цена. Съществуват редица CMS системи, които можете да инсталирате безплатно или ако нямате необходимите познания да се обърнете към специалист, който да го направи вместо вас. Подобен тип системи за електронни магазини са OpenCart, PrestaShop, WooCommerce на WordPress и още много други.

Все още нямате собствен онлайн магазин? Направете го за минути с Shopiko! 14 дни безплатен тест период.

В България през последните години все по-силно навлизат и SaaS услугите (Софтуер като услуга) за изработка на сайтове и онлайн магазини. Такъв тип услуга е Shopiko. Чрез нея получавате готов, напълно функционален онлайн магазин. Необходимо е само да качите продуктите си, да направите няколко банера, малко настройки и да започнете да продавате. Позитивите на SaaS са в това, че не е нужно да правите голяма първоначална инвестиция в разработването на магазин. Имате възможност да тествате идеята си и пазара и да проследите резултатите в краткосрочен план. Това ви дава голяма гъвкавост за корекции. При избора на такава услуга получавате пълен достъп до нея чрез абонамент за определен период – 1, 3, 6 или 12 месеца. Месечната такса, която заплащате, ви позволява да използвате своя онлайн магазин, както и да получавате всички ъпдейти и нови функционалности на платформата. Предимство е и възможността да тествате услугата безплатно.

Сега е време да анализирате добре идеите си и да разпишете подробно своите бизнес планове. Успех!

Звезделина Георгиева
Звезделина Георгиева
Спокойно можете да я наричате СуперЗвезди. С изтънчен и неподправен усет към естетиката, Звезди привнася във всеки проект нотка на завършеност и аристократизъм. Цели право в целта, улучва и продължава по пътя към непрестанното усъвършенстване. СуперСилата й е обезоръжаващата усмивка, с която прави невъзможното възможно. Няма да е лъжа, ако кажем, че става и ляга с мисълта да помага. Това я прави отдаден колега и чудесен приятел.
0 0 votes
.
Абониране
Уведоми ме при
guest

5 Коментара
Inline Feedbacks
View all comments
Пренеси бизнеса си онлайн за няколко часа със собствен сайт

Пренеси бизнеса си онлайн за няколко часа със собствен сайт

0
Дойде моментът на практическите съвети как да пренесете бизнеса си от офлайн към онлайн със собствен сайт. Вижте повече!
Вече е време да си имате сайт!

Кога разбирате, че Вашият бизнес се нуждае от сайт?

0
Нямате сайт? Но имате бизнес… И все повече усещате, че имате нужда от сайт. Е, тази статия ще Ви помогне да вземете решение. Прочетете повече!

Black Friday: 10 съвета за успешна подготовка на Вашия Shopiko магазин

1
Впуснете се в лудото шопинг приключение подготвени, за да вземете максимума от него. Вижте какво Ви е нужно за успешна Black Friday кампания.