Първа пролет пукна. Време е и поръчките на Вашия онлайн магазин да разцъфтят. Проучихме кои са едни от най-популярните и ефективни промоции. Сега нямаме търпение да ги споделим с Вас.
Започваме с един от фаворитите.
#1 Купи Х продукт и вземи втори безплатно
Това е една от най-популярните и работещи промоции. При нея един продукт се предлага по следния начин: Купувате Х продукт и получавате идентичен артикул безплатно. Няма сложна стратегическа подготовка и можете лесно да я приложите още идните дни.
Психологическо въздействие
С този вид промоция засягате много чувствителна тема у потребителите: “безплатния обяд”. Когото и да питате, той ще Ви отговори, че такъв не съществува. Именно защото безплатното е твърде рядко, то не е за изпускане.
Amazon прави експеримент и прилага безплатна доставка до цяла Европа. Поръчките се засилват навсякъде, освен във Франция. Единствено там те слагат цена за доставка от няколко цента. Това показва на Amazon, че колкото и ниска да е стойността на доставката, потребителите винаги биха избрали безплатната.
Защо тази промоция е по-ефективна за Вас, отколкото вариантът с 50% намаление за продукт?
Сметките са много лесни и същевременно ясно говорещи. Нека посочим конкретен пример.
В този случай за Вас е много по-ефективно да продавате два продукта за цената на един, защото получавате печалбата от двата продукта в една поръчка. Ако използвате 50% отстъпка, ще се наложи да разчитате клиентът да купи две бройки от артикула, за да си доведете повече печалба в една поръчка. Не всеки клиент би го направил.
Нека направим още едно сравнение:
- 50% отстъпка. Не Ви ли звучи като “ще платите половината от цената”?
- Купи един продукт и вземи втори безплатно. Не Ви ли звучи като “няма да платите дори стотинка за допълнителна бройка от продукт, който харесвате”?
Правила за прилагане на промоцията:
- Винаги прилагайте промоцията за продукти с марж (печалба) равен или по-голям от 50%.
- Най-добре работи за стоки, които не се ползват еднократно, а периодично се купуват отново и отново.
- Промоцията постига добри резултати, когато я прилагате за един продукт с много дизайни/разновидности – лакове, чорапи, тениски, хранителни стоки и т.н.
- Използвайте я, когато искате да раздвижите складовите си наличности.
Предназначение
Най-главното предназначение на тази промоция е раздвижване на инвентара. Всеки търговец разполага със стоки, които продава твърде дълго и буквално се надява някой да ги купи, преди да са се амортизирали или развалили. “Купи Х и вземи втори безплатно” е чудесна промоция, ако искате да:
- Разчистите инвентара си от застояли стоки.
- Раздвижите неактивни стоки.
- Премахнете стоки, които имат наближаващ срок на изтичане, но все още са в много добро състояние.
Разновидности
Това, което описахме досега, беше класическата версия на промоцията. Предпочитанията към нея са различни и за всеки вкус си има подходяща вариация:
- Купи определен продукт и вземи % отстъпка за друг вид продукт.
- Купи продукт и вземи % отстъпка при втори артикул от същия продукт.
- Купи продукт от определена категория и получи безплатен продукт от друга категория.
- Купи един продукт и вземи втори на половин цена.
- Купи три продукта на цената на два.
Как да приложите промоцията, ако имате магазин с Shopiko?
В зависимост от разновидността на промоцията, ще можете лесно да я приложите. Не са Ви необходими сложни функционалности или разработки. Ето и какви стъпки да предприемете:
- Визуализирайте промоцията на заглавната Ви страница с банер или със съобщение на видно място.
- Упоменете, че имате такава промоция в описанието на включените в нея категории.
- Добавете промоцията в заглавията на продуктите.
- Включете текст за промоцията в описанията на продуктите.
- Най-лесно ще Ви е да изпращате двойно количество при покупка, като в полето за “Специфични изисквания към поръчката” клиентът ще е необходимо да посочи какъв иска да е вторият артикул (ако сте му дали възможност да избира между цвят, размер, дизайн, модел или нещо друго).
- Подчертайте и в имейла за получена поръчка, че ще изпратите 2 артикула за цената на един.
- Комуникирайте ясно и точно условията на промоцията.
#2 Промоция за комплект от продукти
Друга често срещана промоция е предлагането на комплект от продукти за по-ниска цена, отколкото ако клиент ги купи поотделно. В източници на английски език ще я намерите като bundle promotion. Често наименованието не се превежда, а просто се изписва на кирилица като “бъндел” или “бъндъл”.
Психологическо въздействие
Не за всички пазаруването е приятен процес. Избирането на продукти, сравняването на цени, качество и условия, е отегчителен и бавен ангажимент за някои потребители. Именно пакетните промоции дават възможност на клиента едновременно да купи нещо завършено и да спести от цялата покупка. В същото време клиентите взимат пакет от продукти, които ако трябваше да избират поотделно, едва ли биха комбинирали.
От друга страна, пакетните промоции хващат окото на потребителите, които търсят изгодни предложения – особено за подарък. Тези пакети могат да бъдат и доста изобретателни, давайки идеи за подаръци, опции и разнообразие.
И не на последно място – някои покупки изискват по-голямо проучване и събиране на информация. Именно за такива покупки е подходящо да се предлага пакетна промоция, защото дава всичко необходимо на едно място. Потребителите го оценяват доста високо, защото им пести време, усилия и средства.
Предназначение
Търговците често използват този тип промоции по няколко причини:
- За да увеличат обема на продажбите си.
- За да увеличат средната стойност на потребителската кошница.
- За да раздвижат инвентара си.
- За да продадат стоки, които потребителите рядко купуват поотделно.
- За конкурентно предимство пред други магазини.
- За да изместят фокуса от цената към добавената стойност.
Правила за прилагане:
- Прилагайте пакетната промоция при продукти, които са взаимно зависими. Например: цялостна грижа за лице – комплект от измиващ гел, мицеларна вода, серум, кремове (дневен и нощен).
- Използвайте, когато цената за придобиване на клиент е висока.
- Добър избор, когато маржът на продуктите Ви е нисък.
- Подходяща опция, когато производството Ви (или изкупуването на продукти за препродаване) сваля цената си при високи обеми.
- Винаги предлагайте продуктите от пакета и поотделно. Пакетните услуги се представят много по-лошо, когато те са единственият избор на клиента.
Как да приложите промоцията, ако имате магазин с Shopiko?
Това е “промоция”, която можете да използвате не само като част от кампания, но и през цялата година. Ето и няколко препоръки от нас:
- Направете отделна категория само за Вашите пакетни предложения.
- Поставете слайдер или банер на начална страница с визуализация на атрактивен пакет и бутон, водещ към категорията с останалите пакети.
- В случая един пакет ще се равнява на един продукт с обща цена. Тук ще е необходимо да планирате малко повече: продуктови описания на пакетите, продуктова фотография, ясно и точно комуникиране на пакетните предложения.
#3 Неочакван подарък при покупка
Всички обичат приятните изненади. Особено когато са и от полза. Същността на промоцията е следната: при покупка, независимо на каква стойност, изпратете заедно с поръчката подарък. Това може да е нещо тематично за сезона или продукт, който ще е от полза в комбинация с вече поръчания. Експериментирайте!
Психологическо въздействие
Интересното при този метод е, че намалява вероятността закупеният продукт да бъде върнат. Освен това, ако наистина продуктът има нужда от връщане, той в най-лошия случай ще бъде заменен с друг.
Изключително добра практика е да поощрявате клиентите си с малко подаръче, защото това ги кара да се чувстват специални. Освен това, те го възприемат като добавена стойност, внимание и уважение.
Психологията при подаръците се позовава на принципа за реципрочността. В голяма част от случаите хората се чувстват длъжни да “върнат жеста”. Покупката на Вашите потребители е жест към Вас. Подаръкът, който ще им изпратите, е жест към тях. Те, от своя страна, ще Ви върнат отново жеста, като поръчат от Вас и следващия път. Този малък, но съществен жест носи удовлетворение и на двете страни.
Предназначение
При тази промоция се цели основно задържане на клиентите. Колкото по-дълго взаимодействат с Вашия бранд, толкова по-вероятно е да се превърнат в лоялни клиенти. Това ще доведе до препоръки и повече нови клиенти.
Правила за прилагане:
Тук няма особено строги правила. Единственото, което трябва да съобразите, е какъв точно подарък ще изпращате и как ще компенсирате цената му.
Разновидности:
- Еднакъв подарък за всички потребители при всяка поръчка.
- Еднакъв подарък за всички потребители, но над определена стойност на поръчката.
- Тематичен/сезонен подарък при всяка поръчка или над определена стойност.
- Допълващ малък продукт към вече закупените в поръчката.
Как да приложите промоцията, ако имате магазин с Shopiko?
Можете да използвате подаръците като конкурентно предимство пред останалите магазини от бранша. Не е нужно да упоменавате навсякъде по сайта, че давате подарък към завършената поръчка. Все пак това е бонус към цялото преживяване, а не фокусът на Вашия бизнес.
- Изберете дали ще обявите предварително какъв подарък ще получат Вашите клиенти при покупка, или вида на подаръка ще остане изненада.
- Включете тази практика в конкурентните си предимства.
- Включете бонуса към описанието на категориите си.
- Включете го като текст при завършена поръчка.
Надяваме се, че тези три промоции ще разчупят начина, по който търгувате, и ще раздвижат поръчките Ви. Ако вече използвате една от трити промоции, споделете в коментар под статията как тя Ви помага! Вярваме, че ще бъде полезно и за другите ни читатели.
До нови срещи!