Може ли едно цвете да си има сайт? – отговаря Петър Нефтелимов

Гост в блога ни е Петър Нефтелимов. Той е блогър и позитивен журналист. Не само това – занимава се с предприемачество, гост-ментор е в няколко предприемачески програми, лектор на събития по темата и доброволец в редица проекти. Както сам се определя, той е позитивна и креативна личност.

Петър е основател на блога за практически съвети за бизнеса – Neftelimov.com, и съорганизатор на Предприемаческата програма на село Zero Start. Цвете в епруветка е друг иновативен проект, на който той е съосновател и CEO.

Вероятно пропускаме някое от множеството амплоа на вдъхновяващия Петър, но нека да разберем какво той сам споделя за себе си и своите успешни проекти в следващото интервю.

1. Здравей, Петър! Как би представил себе си с 5 думи?

Винаги усмихнат. Пълен с идеи.

2. Разкажи ни как се появи идеята за стартъпа, на който си съосновател – Цвете в епруветка, и какво представлява той?

По образование съм биотехнолог и биопредприемач. По време на бакалавъра, след курса по Растителни биотехнологии, видях възможност за стартиране на бизнес с междинния продукт от нашата лабораторна работа. А именно – цветята в епруветка. Това стана тема на дипломната ми работа в магистратурата и професионален проект.

С екипа ми от колеги от факултета започнахме проекта съвсем неусетно през януари 2020 г., окрилени от мисълта, че ще работим в сферата на нашето образование и квалификация. Ще представим така потайната наука на драгия човек. Ще му я дадем в ръцете и лично ще му разкрием тайните зад нея. За нас науката не стига само до прага на лабораторията и не стои само зад сложните и неразбираеми термини в научните статии на английски език. Науката трябва да бъде поднесена на хората по интересен и забавен начин.

Цвете в епруветка е продукт, създаден по метода Микроразмножаване на растения, част от Растителните биотехнологии. Цветето е в епруветката и изолирано (стерилно) от външната среда, която е пълна с микроорганизми. В нея има специална хранителна среда, която му позволява да живее минимум 2 месеца без грижи, включително поливане. След това се присажда в саксия. Трябва му единствено място с температура от 22-24 градуса и непряка слънчева светлина.

Цвете в епруветка
Цвете в епруветка

В Западна Европа и в САЩ използват широко метода Микроразмножаване на растения. Той предлага бърз и контролиран растеж, но ние се стремим вътре в самата епруветка с определена среда, растението не просто да расте, а и да цъфти, което е и новостта ни.

В по-глобален план се стремим с нашите цветя да намаляваме обработваемите площи за рязан цвят, за да се използват за изхранване на населението, което постоянно расте. 

3. А каква е ролята на сайта в живота на едно цвете в епруветка? 

Това е все едно да ме питаш ,,Каква е ролята на сайта в науката?‘‘. В днешно време, ако нещо няма сайт, то сякаш не съществува.

Много се радвам на Петър Теодосиев, който години наред се стреми с Nauka.bg да покаже на българските учени колко е важно да говорят за научните си разработки в уеб пространството. Все пак нали затова ги правят – за да са полезни на някого, а не да си ги държат под матрака. Няма по-добро място да разкажеш за това какво си открил, какво си изобретил и то да достигне до милиони хора по целия свят – от собствен сайт.

Прочете или слушайте още: Искам сайт, но не знам откъде да започна [Аудио]

Нека се върна на въпроса. Ние сме стартъп, опитваме се с минимални средства да направим максимални чудеса. Нямаме средства нито за физически магазин, за служители, нито за допълнителните разходи като наем и електроенергия. Всичко това ни спестява сайтът.

На всичкото отгоре, информацията за продукта ни достига до хората във всяко едно кътче на България, които си поръчват от комфорта креслото си вкъщи. Това се казва – минимални разходи за максимално много клиенти.

4. Ти издаде и книга – „Успехът в българския ген – 49 вдъхновяващи урока от успели българи“. Какво за теб е успехът? 

Успехът е да си смел и да не се страхуваш да губиш, защото това са най-полезните уроци. Да си открил своето призвание. Причината, поради която се събуждаш сутрин. Това, в което влагаш любов, време и собствена визия за усъвършенстване.

5. Кой за теб е най-вдъхновяващият урок от книгата? 

Този, който все още не е написан, но има специално място за него в края на книгата. Както завършвам книгата ,,Успехът в българския ген‘‘: 

,,Това са моите истории за успех, които подбрах специално за теб. Уроци на различни хора от най-разнообразни професионални сфери. Те ни допуснаха до своето лично пространство, за да ни предадат наученото, върху което ние да надграждаме, съобразно собствените си възможности. Общото между всичките петдесет личности, които ти представих е, че те са открили своето призвание. Благодарение на тяхната всеотдайност, се доизгражда и нашият ген. Успехът в българския ген се развива в устойчива форма, с всяко едно наше действие и стъпка напред. 

Но! Както сигурно се досещаш, петдесет истории не са достатъчни, за да сме уверени, че и утре със същия устрем ще продължаваме да градим този успех дотук. Тези уроци са предпоставка или пламък, но не и крайна цел за огъня, горящ в продължение на столетия напред. Както би ни казал хан Кубрат, трябват съчки, много и то заедно – една до друга, подкрепящи се! В противен случай всичко може да се прекърши. Всички ние сме му необходими, за да поддържаме този огън…

Ето защо сега е твой ред да създадеш историята, която да четем в бъдеще! Аз и всички ние вярваме в теб! Оттук-нататък си ти!‘‘

6. С различните си проекти онлайн ти жънеш успехи и достигаш до голяма аудитория от хора. А какъв урок би дал на читателите, които се колебаят дали да позиционират своите бизнес начинания онлайн?

По горе споменах за важността учените, изобретателите и хората, които предлагат продукти и услуги, да имат собствен сайт. Сега по-скоро бих посъветвал относно личния брандинг.

Гледайте и епизод 028 на #SuperTalks с Жюстин Томс на тема: Как да градим бранд и да печелим доверие?

Ако имаш отличаващо се име (като моето) или си създадеш отличаващ се псевдоним (всъщност това се отнася и до името на всяко бизнес начинание), това е първата стъпка към успеха. Втората стъпка е да създадеш собствено пространство, където всеки да може да те открива с минимални усилия и да узнае кой си ти всъщност, с какво се занимаваш и какво предлагаш. Това е необходимо независимо дали ще искаш да провериш споменат продукт, бранд или име по телевизията, на улицата, в метрото, или си срещнал за секунди красиво момиче на спирката, или потенциален инвеститор в асансьора.

Появява се въпросът – къде да създадем това собствено пространство? Разбира се, в Интернет и, разбира се – чрез собствен уебсайт. 

Като основател на 8 проекта, всеки от които има сайт с домейн и хостинг от СуперХостинг.БГ, а и от още толкова проекти съм част, мога да кажа, че само по този начин си осигуряваш първото място по търсене на конкретното име в Google.

В своя собствен сайт имаш пълната свобода и креативност да се представиш по най-добрия начин, благодарение на който момичето само ще инициира среща с теб или инвеститорът ще ти поиска pitch deck-a. 

***

А ако не знаете откъде да започнете, можете да се запознаете с 500+ безплатни статии за бизнеса, които Петър е подбирал през годините, или с тези 165+ безплатни статии за твоя онлайн бизнес, които събрахме заедно, специално за всеки, който планира да започне бизнес или да трансформира съществуващия си онлайн.

Абонирайте се за СуперБлога, за да научавате първи най-важното и полезното от света на уеб, касаещо Вашия сайт и дигитално развитие.

Паулина Пенчева
Паулина Пенчева
Поли е позитивна и амбициозна. Прави редовни гмуркания в дигиталния океан по най-различни проекти и кампании. Готова е да работи неуморно в името на ефективността и добрия резултат. Нейната #СуперСила се изразява в това, че се изправя безстрашно пред всяко предизвикателство... за да създава нови и интересни материали за СуперКлиентите!
0 0 votes
.
Абониране
Уведоми ме при
guest

0 Коментара
Inline Feedbacks
View all comments
4 стъпки към продаващия онлайн магазин

Защо онлайн магазинът ми не продава? 4 стъпки към успешен онлайн бизнес [Аудио]

0
Онлайн търговията е многокомпонентен и продължителен процес. Той не свършва с направата на сайт или пускането на една реклама, напротив - с тях едва започва.
7 домейн идеи за успешна Black Friday кампания

7 домейн идеи за успешна Black Friday кампания [Аудио]

0
Научете и какви са предимствата на промоционалната лендинг страница, в която комуникирате Вашите Black Friday предложения и намаления.
Каква е разликата между домейн и уебсайт?

Каква е разликата между домейн и уебсайт? [Аудио]

2
Въпросът „Каква е разликата между домейн и уебсайт?” със сигурност влиза в топ 10 най-често срещани въпроси, когато решите да имате собствен сайт.