Замисляли ли сте се колко често пазарувате онлайн? А знаете ли как се развива интернет търговията в България и Европа?
През отминалата година онлайн търговията отново показва сериозно развитие. Очакванията са, че пиковете ще продължават през 2015 и 2016 година. Прогнозите са приходите от електронна търговия в Европа да достигнат до 4.4% от БВП (през 2016 г.). Все повече хора избират да пазаруват продукти и услуги онлайн. Те купуват от вкъщи, от офиса, от улицата, от любимото им кафе. През 2014 г. в Европа 47% от потребителите с достъп до интернет са пазарували онлайн. Електронната търговия се превърна във важен фактор за развитието на европейската икономика. Около 2 000 000 души работят директно или индикретно в сферата на е-търговията. Благодарение на развитието в този бранш и хората, които работят в него, през изминалата година броят на поръчките, изпратени в цяла Европа за една година, достигна 3,7 милиарда.
В България ситуацията е сходна. Онлайн търговията бележи ръст всяка следваща година, макар че мащабите са значително по-малки. Ние се нареждаме на четвърто място по обороти от онлайн продажби в Източна Европа с резултат от 200 000 000 Евро.
Още интересни данни ще откриете в инфографиката по-долу.
(източници: НСИ и Ecommerce-europe.eu)
- Наблюдаваме промяна в модела за търговия на дребно.
- Имаме по-голям избор и достъп до повече информация, откогато и да било.
- Търсим все повече и по-често продукти и услуги онлайн.
- Сравняваме цени, правим проучвания, избираме откъде да купим на базата на мнения и оценки от други клиенти.
- Куриерските компании се променят. Стават по-гъвкави.
- Търговците обръщат повече внимание и акцентират в обслужването на своите клиенти.
- До нас достигат все повече рекламни кампании и атрактивни промоции.
Всички тези фактори правят онлайн присъствието на почти всеки бизнес задължително. Това се дължи на разрастващия се брой потребители, използващи интернет и мобилни устройства. Процесът на покупка също търпи промени. Към момента потребителите най-често започват търсенето на даден продукт, използвайки своите мобилни устройства и завършват поръчката на своя компютър. През 2015 г. мобилните версии на сайтовете и респонсив дизайнът ще бъдат отново изключително важни. Ще нараства и броят на онлайн търговците и разнообразието от продукти, които можем да открием онлайн. От всичко това печели потребителят, печели и икономиката на страната. А какво още предстои, тепърва ще станем свидетели.