55 статистики за онлайн търговията [2019]

Изпратихме 2019-та.
Посрещнахме 2020-та.
Емоцията от празниците отмина и е време да се захванем отново за работа. Равносметката чука на вратата – споделяме какво показват цифрите от 2019-та за онлайн търговията (по света и у нас) и интернет потреблението? Разполагайки с тези любопитни числа, подкрепени с тенденции и очаквания за 2020-та, ще успеете да си направите важни изводи за посоката на развитие на Вашия бизнес.

Да започваме!

Статистики от България

Интернет потребление (статистики от БЕА и НСИ)






  • 63% от българите използват мобилно устройство за достъп до интернет;
  • 24.5% от хората никога не са използвали интернет;
  • Двете най-главни причини за неизползване на интернет:
    • Смятан е за ненужен и безполезен;
    • Липса на умения за работа с интернет.
  • Двете най-главни причини за употреба на интернет: комуникация и търсене на информация.
Наблюдения: Все повече български домакинства използват интернет за лични и професионални цели. Разпространението на интернет по територията на страната ни се е увеличило с 4% спрямо 2018-та. Комуникацията през мобилно устройство и мобилното търсене на информация се развива с много бързи темпове, като това предполага всички собственици на сайтове и онлайн магазини да насочат усилията си към повече оптимизация на мобилните си версии.

Онлайн пазаруване (БЕА и НСИ)

  • Ръст на електронната търговия през последните 5 години – между 21% и 33%; (BEA e-commerce Passport 2019)
  • Ръст в B2C онлайн продажбите – 30% спрямо 2018; (BEA e-commerce Passport 2019)
  • 1 500 000 български потребители са пазарували онлайн през 2019-та година; (BEA e-commerce Passport 2019)
  • Всеки от тези потребители е похарчил средно 473 евро през 2019-та; (BEA e-commerce Passport 2019)
  • 31% от онлайн потребителите (над 20% от цялото население в България) са превърнали онлайн пазаруването в навик и имат доверие в процеса; (BEA e-commerce Passport 2019)



  • Търговците, от които поръчват най-много българите (НСИ):
    • Български – 88.1%;
    • Европейски (ЕС) – 41.8%;
    • Страни извън ЕС – 19.1%.
  • Трите най-разпространени причини за отказ от онлайн покупка (НСИ):
    • Потребителите предпочитат да пазаруват лично, да видят, да пипнат, да пробват стоката;
    • Изпитват трудности при намирането на информация относно гаранции и други законови права;
    • Споделят, че времето за доставка е по-дълго от посоченото.
  • България е на 59-то място в световната класация: Улеснен процес при стартиране на бизнес; (European Ecommerce Report 2019)
  • 21-во място в света по трансгранична търговия – за трета поредна година. (World Bank’s Doing Business Ranking, 2019)
Наблюдения: Наредба Н-18 даде старт на обмислянето и интеграцията на множество промени в бизнес процесите на онлайн търговията в България. Експертите от Българската Ecommerce асоциация споделят своите прогнози, че е възможно наредбата да създаде бариери за навлизането на международни инвеститори в страната през 2020. Въпреки тази законодателна промяна, България отчита ръст в онлайн търговията и интернет потреблението спрямо 2018-та година.
Статистики от света

Интернет потребление



  • 85% от населението на Европа използва интернет, което го прави континентът с най-голям дял на интернет потребители в света; (Еcommerce Report Global 2019)
  • Северна Европа има най-висок процент на интернет свързаност: 93.3%; (Еcommerce Report Global 2019)
  • ОАЕ е страната с най-висок дял на интернет потребителите в света – 99% от населението на ОАЕ използва интернет ежедневно. (Еcommerce Report Global 2019)

Онлайн търговия

  • Най-висок оборот от онлайн търговия има континентът Азия (44%), следван от Северна Америка (26%) и Европа (22%); (Еcommerce Report Global 2019)
  • Европа е на първо място по стойност на онлайн поръчките на глава от населението; (Еcommerce Report Global 2019)
  • Скандинавските страни имат едни от най-благоприятните условия за лесно стартиране и развитие на бизнес; (European Ecommerce Report 2019)
  • Страните с най-висок ръст в онлайн търговията за 2019-та са: Мексико (35%), Индия (32%), Филипините (31%), Китай (27%); (eMarketer, 2019)
  • Водещите страни с най-високи продажби в онлайн търговията за 2019-та са: Китай, САЩ, Великобритания, Япония, Южна Корея, Германия и Франция; (eMarketer, 2019)
  • В Европа трите страни с най-висок дял на онлайн продажбите са: Великобритания, Германия и Франция. (eMarketer, 2019)
Наблюдения: Азиатските страни бележат много бързи темпове на растеж в онлайн търговията. Прогнозите на глобално ниво предполагат, че като лидери на онлайн пазара, те също ще са източник на множество тенденции и технологични въведения в сферата на електронната търговия.
Маркетинг и дигитално присъствие

Google търсене



  • 72% от тези потребители го използват на десктоп, а 92% на мобилно устройство; (Google, 2019)
  • Всяка секунда се подават 70 000 търсения към алгоритъма на Google; (Google, 2019)
  • 75% от потребителите гледат само първата страница с резултати; (Devrix, 2019)
  • Близо 33% от търсенията визират конкретна локация или локален бизнес; (Devrix, 2019)
  • 78% от потребителските търсения на локален бизнес са завършили с посещение на място; (Junto, 2019)
  • 4 пъти повече потребители са използвали Google Assistance през 2019-та; (Google Home, 2019)
  • Търсенията „къде да купя“ и „близо до мен“ са нараснали с 200% за последните 2 години. (Google, 2019)

Социални мрежи

  • 40% от населението на земята използва социални мрежи; (Emarsys, 2019)
  • 93% от маркетолозите използват Facebook реклама редовно; (Social Media Examiner, 2019)
  • 21% по-малко тийнейджъри използват Facebook през 2019-та; (Pew Research Center, 2019)
  • 59% от Instagram потребителите са под 35-годишна възраст; (Statista, 2019)
  • 82% от B2B интеракциите се случват в LinkedIn; (LinkedIn, 2019)
  • 54% повече потребители предпочитат компаниите да качват повече видеа в YouTube; (HubSpot, 2019)
  • Социалните мрежи са най-подходящото място за реклама, ако таргетирате милениали (50% достигане) или генерация Z (42% достигане). (Adobe, 2019)
Любопитно: Маркетинг екипът на Google споделя, че най-главната им „тийн цел“ за 2020 е да позиционира компанията успешно в TikTok. (Think With Google)

Покупки, доставки и плащания

  • 45% от потребителите по света купуват продукт онлайн и го взимат на място; (Google/IPSOS, 2020)
  • 50% от потребителите споделят, че визуалното съдържание (снимки, картинки, видеа) им е помогнало да вземат решение за покупка; (Google Survey, 2019)
  • 90% от потребителите, които са посетили магазин на място, споделят, че са го проучили първо онлайн; (Google Survey, 2019)
  • 73% от потребителите споделят, че политиките по връщане играят важна роля в решението за избор на онлайн магазин; (UPS, 2019)
  • 42% от онлайн купувачите предпочитат да използват кредитна или дебитна карта. (Statista, 2019)

Видео маркетинг

  • Маркетолози споделят, че получават 66% повече потенциални клиенти чрез видео, отколкото чрез друг вид съдържание; (OptinMonster, 2019)
  • 4 от 5 потребители смятат демо видеата за много полезни; (Workspace Digital, 2019)
  • Видео съдържанието, позиционирано на лендинг страница, може да подсили конверсиите с 86%. (WPForms, 2019)
5 очаквани тенденции за 2020
#1 Скорост и мобилна версия

Още през 2018-та година Google обяви, че от скоростта на зареждане на Вашия уебсайт зависи класирането на мобилната му версия. Затова двата компонента вървят ръка за ръка, като те са фокус и през 2020-та.

Разберете как да проверите скоростта на сайта си през DevTools в браузъра и защо скоростта на зареждане е важна част от дигиталното Ви присъствие. Ще загатнем само, че потребителите очакват един сайт да се отвори до 3 секунди (Google, 2018). През 2020-та тенденцията ще е за още по-бързо зареждане – направо мигновено.

Всяка секунда закъснение допринася за по-голям процент отпадане на потребителите, последвано от множество пропуснати ползи за Вашия бизнес.

#2 Чат и чат ботове

Все по-популярен става т.нар. Conversational marketing – разговорното общуване с клиенти на ежедневна база. Това най-лесно се постига чрез чат. Прогнозите сочат, че до 2021 година 71% от бизнесите по света ще имплементират чата като канал за клиентско обслужване. (Bold 360) Това е продиктувано от нетърпението на потребителите по отношение на очакваното време за отговор при допитване – максимум 10 минути. (HubSpot, 2019)

А Вие включихте ли чата като част от бизнес и маркетинг стратегията си?

#3 Персонализация

72% от потребителите се ангажират само с персонализирано съдържание, докато 86% от тях в същото време се притесняват за личните си данни. (Smart Insights, 2019) Колкото повече се развива дигиталния свят, толкова повече се оказват предизвикателствата пред него. От една страна, добрият маркетинг отговаря и посреща нуждите на своите потенциални и настоящи клиенти, като това се случва посредством събиране на данни и доброто им тълкуване. От друга страна, след въвеждането на GDPR потребителите станаха много по-мнителни в предоставянето на своите лични данни.

Знаете ли кога са най-склонни потребители Ви да Ви предоставят своите лични данни? Статистиките говорят по-ясно от всякога (Smart Insights, 2019):

  • 90% от потребителите биха ги предоставили, за да получават намаления и промоции;
  • 87%, за да получават бърза, навременна и адекватна помощ при възникнал проблем;
  • 85%, за да получават известие за желани продукти в наличност;
  • 82%, за да получават персонализирани предложения;
  • 81%, за да намират бързо и лесно желани продукти.

А сега е Ваш ред да изградите добра стратегия за персонализация!

#4 Видео маркетинг

Видео форматът започна да се превръща във все по-масов начин за комуникация. Тенденциите ясно говорят, че това е предпочитан начин за консумация на информация особено от милениали и генерация Z. В духа на тази тенденция с много бързи темпове се развива социалната мрежа TikTok, която е изцяло насочена към кратките и грабващи видеа. Платформата има по 500 милиона активни потребители месечно и това е само началото. (Datareportal, 2019)

А знаете ли, че YouTube има почти 1.9 милиарда потребители по целия сват? (Statista, 2019)

Време е да направите видео маркетинга неразделна част от своята бизнес стратегия!

#5 Инфлуенсър маркетинг

30% от потребителите са склонни да пробват услуга или да купят продукт, ако е препоръчан от инфлуенсър. (Social Media Today, 2019)

Инфлуенсъри наричаме всички дигитални потребители, които имат влияние върху определена аудитория. Те са се доказали с информацията, която споделят редовно по избраните от тях канали, както с живота, който водят. Прогнозите са, че през 2020-та година 67% от бизнесите ще си партнират с инфлуенсъри, за да достигнат до повече потребители.

Това не означава, че съдържанието на инфлуенсъра е купено. НЕ! Бизнесите винаги си партнират с инфлуенсъри, които споделят техните ценности и виждания. Обратното също важи – инфлуенсърите имат свободата да избират бизнес партньори, които уважават техните идеи и им дават свободата да представят съдържание според собствените им виждания.

Ето и нещо, над което да помислите: Можете ли да намерите подходящи инфлуенсъри за целите на своя бизнес?


Представихме Ви няколко статистики и тенденции, които ще вземат превес през новата 2020-та година. Надяваме се, че сме Ви били полезни и Ви пожелаваме още по-добро дигитално позициониране и много успехи!

Абонирайте се за СуперБлога, за да научавате първи полезни съвети, статистики и тенденции в онлайн търговията, дигиталния маркетинг и бизнес развитието.

АБОНИРАНЕ

Даниела Колева
Даниела Колева
Диди е част от СуперМаркетинг екипа. СуперСилата ѝ се крие в умението ѝ с един замах да се справи с всяко предизвикателство. С ударна доза позитивизъм, широка усмивка и абсолютен професионализъм, тя е винаги готова да се отзове в името на добрия краен резултат.
0 0 votes
.
Абониране
Уведоми ме при
guest

0 Коментара
Inline Feedbacks
View all comments
Ето защо всеки фрийлансър се нуждае от сайт.

7 причини защо всеки фрийлансър се нуждае от сайт [Аудио]

0
За някои фрийлансъри сайтът не е под въпрос. Той е първото нещо. Разберете какви са причините, за които си заслужава като фрийлансър да си създадете сайт!
10 основни грешки при изграждането на един уебсайт

10 основни грешки при изграждането на един уебсайт [Аудио]

0
Последствията от неправилно структурирания сайт могат да бъдат неприятни за бизнеса Ви и да доведат до нежелан ефект.

Black Friday: Маркетинговата стратегия и нейните тънкости [Аудио]

0
Маркетинговата стратегия е инструмент, с който стратегически планирате бюджета, чрез какви канали и с какви послания ще достигнете до таргет потребителите Ви.