Изпратихме 2019-та.
Посрещнахме 2020-та.
Емоцията от празниците отмина и е време да се захванем отново за работа. Равносметката чука на вратата – споделяме какво показват цифрите от 2019-та за онлайн търговията (по света и у нас) и интернет потреблението? Разполагайки с тези любопитни числа, подкрепени с тенденции и очаквания за 2020-та, ще успеете да си направите важни изводи за посоката на развитие на Вашия бизнес.
Да започваме!
Статистики от България
Интернет потребление (статистики от БЕА и НСИ)
- 63% от българите използват мобилно устройство за достъп до интернет;
- 24.5% от хората никога не са използвали интернет;
- Двете най-главни причини за неизползване на интернет:
- Смятан е за ненужен и безполезен;
- Липса на умения за работа с интернет.
- Двете най-главни причини за употреба на интернет: комуникация и търсене на информация.
Онлайн пазаруване (БЕА и НСИ)
- Ръст на електронната търговия през последните 5 години – между 21% и 33%; (BEA e-commerce Passport 2019)
- Ръст в B2C онлайн продажбите – 30% спрямо 2018; (BEA e-commerce Passport 2019)
- 1 500 000 български потребители са пазарували онлайн през 2019-та година; (BEA e-commerce Passport 2019)
- Всеки от тези потребители е похарчил средно 473 евро през 2019-та; (BEA e-commerce Passport 2019)
- 31% от онлайн потребителите (над 20% от цялото население в България) са превърнали онлайн пазаруването в навик и имат доверие в процеса; (BEA e-commerce Passport 2019)
- Търговците, от които поръчват най-много българите (НСИ):
- Български – 88.1%;
- Европейски (ЕС) – 41.8%;
- Страни извън ЕС – 19.1%.
- Трите най-разпространени причини за отказ от онлайн покупка (НСИ):
- Потребителите предпочитат да пазаруват лично, да видят, да пипнат, да пробват стоката;
- Изпитват трудности при намирането на информация относно гаранции и други законови права;
- Споделят, че времето за доставка е по-дълго от посоченото.
- България е на 59-то място в световната класация: Улеснен процес при стартиране на бизнес; (European Ecommerce Report 2019)
- 21-во място в света по трансгранична търговия – за трета поредна година. (World Bank’s Doing Business Ranking, 2019)
Статистики от света
Интернет потребление
- 85% от населението на Европа използва интернет, което го прави континентът с най-голям дял на интернет потребители в света; (Еcommerce Report Global 2019)
- Северна Европа има най-висок процент на интернет свързаност: 93.3%; (Еcommerce Report Global 2019)
- ОАЕ е страната с най-висок дял на интернет потребителите в света – 99% от населението на ОАЕ използва интернет ежедневно. (Еcommerce Report Global 2019)
Онлайн търговия
- Най-висок оборот от онлайн търговия има континентът Азия (44%), следван от Северна Америка (26%) и Европа (22%); (Еcommerce Report Global 2019)
- Европа е на първо място по стойност на онлайн поръчките на глава от населението; (Еcommerce Report Global 2019)
- Скандинавските страни имат едни от най-благоприятните условия за лесно стартиране и развитие на бизнес; (European Ecommerce Report 2019)
- Страните с най-висок ръст в онлайн търговията за 2019-та са: Мексико (35%), Индия (32%), Филипините (31%), Китай (27%); (eMarketer, 2019)
- Водещите страни с най-високи продажби в онлайн търговията за 2019-та са: Китай, САЩ, Великобритания, Япония, Южна Корея, Германия и Франция; (eMarketer, 2019)
- В Европа трите страни с най-висок дял на онлайн продажбите са: Великобритания, Германия и Франция. (eMarketer, 2019)
Маркетинг и дигитално присъствие
Google търсене
- 72% от тези потребители го използват на десктоп, а 92% на мобилно устройство; (Google, 2019)
- Всяка секунда се подават 70 000 търсения към алгоритъма на Google; (Google, 2019)
- 75% от потребителите гледат само първата страница с резултати; (Devrix, 2019)
- Близо 33% от търсенията визират конкретна локация или локален бизнес; (Devrix, 2019)
- 78% от потребителските търсения на локален бизнес са завършили с посещение на място; (Junto, 2019)
- 4 пъти повече потребители са използвали Google Assistance през 2019-та; (Google Home, 2019)
- Търсенията „къде да купя“ и „близо до мен“ са нараснали с 200% за последните 2 години. (Google, 2019)
Социални мрежи
- 40% от населението на земята използва социални мрежи; (Emarsys, 2019)
- 93% от маркетолозите използват Facebook реклама редовно; (Social Media Examiner, 2019)
- 21% по-малко тийнейджъри използват Facebook през 2019-та; (Pew Research Center, 2019)
- 59% от Instagram потребителите са под 35-годишна възраст; (Statista, 2019)
- 82% от B2B интеракциите се случват в LinkedIn; (LinkedIn, 2019)
- 54% повече потребители предпочитат компаниите да качват повече видеа в YouTube; (HubSpot, 2019)
- Социалните мрежи са най-подходящото място за реклама, ако таргетирате милениали (50% достигане) или генерация Z (42% достигане). (Adobe, 2019)
Покупки, доставки и плащания
- 45% от потребителите по света купуват продукт онлайн и го взимат на място; (Google/IPSOS, 2020)
- 50% от потребителите споделят, че визуалното съдържание (снимки, картинки, видеа) им е помогнало да вземат решение за покупка; (Google Survey, 2019)
- 90% от потребителите, които са посетили магазин на място, споделят, че са го проучили първо онлайн; (Google Survey, 2019)
- 73% от потребителите споделят, че политиките по връщане играят важна роля в решението за избор на онлайн магазин; (UPS, 2019)
- 42% от онлайн купувачите предпочитат да използват кредитна или дебитна карта. (Statista, 2019)
Видео маркетинг
- Маркетолози споделят, че получават 66% повече потенциални клиенти чрез видео, отколкото чрез друг вид съдържание; (OptinMonster, 2019)
- 4 от 5 потребители смятат демо видеата за много полезни; (Workspace Digital, 2019)
- Видео съдържанието, позиционирано на лендинг страница, може да подсили конверсиите с 86%. (WPForms, 2019)
5 очаквани тенденции за 2020
Още през 2018-та година Google обяви, че от скоростта на зареждане на Вашия уебсайт зависи класирането на мобилната му версия. Затова двата компонента вървят ръка за ръка, като те са фокус и през 2020-та.
Разберете как да проверите скоростта на сайта си през DevTools в браузъра и защо скоростта на зареждане е важна част от дигиталното Ви присъствие. Ще загатнем само, че потребителите очакват един сайт да се отвори до 3 секунди (Google, 2018). През 2020-та тенденцията ще е за още по-бързо зареждане – направо мигновено.
Всяка секунда закъснение допринася за по-голям процент отпадане на потребителите, последвано от множество пропуснати ползи за Вашия бизнес.
Все по-популярен става т.нар. Conversational marketing – разговорното общуване с клиенти на ежедневна база. Това най-лесно се постига чрез чат. Прогнозите сочат, че до 2021 година 71% от бизнесите по света ще имплементират чата като канал за клиентско обслужване. (Bold 360) Това е продиктувано от нетърпението на потребителите по отношение на очакваното време за отговор при допитване – максимум 10 минути. (HubSpot, 2019)
А Вие включихте ли чата като част от бизнес и маркетинг стратегията си?
72% от потребителите се ангажират само с персонализирано съдържание, докато 86% от тях в същото време се притесняват за личните си данни. (Smart Insights, 2019) Колкото повече се развива дигиталния свят, толкова повече се оказват предизвикателствата пред него. От една страна, добрият маркетинг отговаря и посреща нуждите на своите потенциални и настоящи клиенти, като това се случва посредством събиране на данни и доброто им тълкуване. От друга страна, след въвеждането на GDPR потребителите станаха много по-мнителни в предоставянето на своите лични данни.
Знаете ли кога са най-склонни потребители Ви да Ви предоставят своите лични данни? Статистиките говорят по-ясно от всякога (Smart Insights, 2019):
- 90% от потребителите биха ги предоставили, за да получават намаления и промоции;
- 87%, за да получават бърза, навременна и адекватна помощ при възникнал проблем;
- 85%, за да получават известие за желани продукти в наличност;
- 82%, за да получават персонализирани предложения;
- 81%, за да намират бързо и лесно желани продукти.
А сега е Ваш ред да изградите добра стратегия за персонализация!
Видео форматът започна да се превръща във все по-масов начин за комуникация. Тенденциите ясно говорят, че това е предпочитан начин за консумация на информация особено от милениали и генерация Z. В духа на тази тенденция с много бързи темпове се развива социалната мрежа TikTok, която е изцяло насочена към кратките и грабващи видеа. Платформата има по 500 милиона активни потребители месечно и това е само началото. (Datareportal, 2019)
А знаете ли, че YouTube има почти 1.9 милиарда потребители по целия сват? (Statista, 2019)
Време е да направите видео маркетинга неразделна част от своята бизнес стратегия!
30% от потребителите са склонни да пробват услуга или да купят продукт, ако е препоръчан от инфлуенсър. (Social Media Today, 2019)
Инфлуенсъри наричаме всички дигитални потребители, които имат влияние върху определена аудитория. Те са се доказали с информацията, която споделят редовно по избраните от тях канали, както с живота, който водят. Прогнозите са, че през 2020-та година 67% от бизнесите ще си партнират с инфлуенсъри, за да достигнат до повече потребители.
Това не означава, че съдържанието на инфлуенсъра е купено. НЕ! Бизнесите винаги си партнират с инфлуенсъри, които споделят техните ценности и виждания. Обратното също важи – инфлуенсърите имат свободата да избират бизнес партньори, които уважават техните идеи и им дават свободата да представят съдържание според собствените им виждания.
Ето и нещо, над което да помислите: Можете ли да намерите подходящи инфлуенсъри за целите на своя бизнес?
Представихме Ви няколко статистики и тенденции, които ще вземат превес през новата 2020-та година. Надяваме се, че сме Ви били полезни и Ви пожелаваме още по-добро дигитално позициониране и много успехи!
Абонирайте се за СуперБлога, за да научавате първи полезни съвети, статистики и тенденции в онлайн търговията, дигиталния маркетинг и бизнес развитието.