Иво Апостолов с факти и прогнози за новата Joomla 2.5 и още …

Иво АпостоловВ следващите редове ще ви представим интервю с един от „виновниците“ (екзотичната личност на снимката) 🙂 за популяризацията и развитието на Joomla в България.

Как по-подходящо екипът на нашата хостинг компания СуперХостинг.БГ може да отрази и посочи най-интересното за новата Joomla 2.5, освен с мнението на специалистите в областта?!

Кой е всъщност Иво Апостолов?

Иво се занимава с Интернет технологии вече повече от 10 години. Той участва активно в разработката и популяризирането на Joomla в България. Към постиженията му можем да добавим един от първите сайтове за групово пазаруване у нас – СЛОН.БГ. Участвал е и е консултирал редица онлайн магазини, а разработките му за Joomla се използват на световния пазар от организации като Danone, ООН и други. Към днешна дата управлява и развива новия си проект Събитие.БГ.

Здравей, Иво! Ти си известен за всички в уеб бранша, но ще споделиш ли нещо, което много малко хора или все още никой не знае за теб?

Смятам се за позитивен човек. Това вероятно ще изненада мнозина. 🙂

Като един от двигателите на Joomla в България, ще кажеш ли на нашите читатели защо новата Joomla 2.5 е толкова чакана и искана? Какви нови функционалности, освен Smart Search предлага? А относно Smart Search, защо дава по-добри резултати при търсене?

Реално преди нея, последната дългосрочна версия е 1.5, която вече навърши 4 години. Това е страшно много време за софтуер и като цяло за Интернет технологиите. 1.6 и 1.7 бяха краткосрочни версии (6 месеца живот), за да се стигне до 2.5, която ще се поддържа поне 18 месеца. Докато 2.5 е дългосрочно поддържаната версия, се очаква да излязат и версии 3.0 (септември 2012 г.) и 3.5 (през 2013 г.).

Новото в общи линии за 2.5, в сравнение с 1.6/1.7, е свързано основно с функционалността Smart Search. За разлика от досегашната система за търсене (все още налична във версия 2.5, но много вероятно ще спре да бъде поддържана от 3.0), Smart Search индексира съдържанието предварително и добавя тежест в зависимост дали търсеният израз се среща веднъж или повече пъти, както и в зависимост дали се среща в заглавието или текста. Сортирането на резултатите се осъществява по тяхната релевантност, което само по себе си е новост във вградените търсачки на подобен клас системи.

Другата новост в Smart Search е използването на Soundex, който за жалост е на ниво база данни и работи само на английски език. (Soundex е и причината да не се поддържа Postgree още във версия 2.5, но най-вероятно в Jommla 3.0 Postgree база данни вече ще е факт.) Soundex представлява фонетичен алгоритъм, който позволява индексирането на думи (на английски), в зависимост от звученето им. Така например, ако сбъркате няколко букви в думата, търсачката ще ви предложи да търсите за правилната дума. Можете да видите демо на адрес: http://extensions.joomla.org/search?q=gugle – където под полето за търсене се показва предложението от търсачката: „Did you mean: gogole?” (За съжаление последната функционалност не работи за други езици, освен английски).

За всички, които сега стартират с Joomla, можеш ли да споменеш какви възможности дава Joomla и още повече новата версия 2.5 за малкия бизнес и стартиращите предприемачи, които имат нужда от сайт, но нямат големи бюджети? А какви са нейните предимства за блогове, медийни и информационни сайтове?

Моят съвет към компаниите и организациите, които нямат големи бюджети са свързани с няколко неща, когато избират система с отворен код, която да използват:

  • Колко активно се разработва и поддържа системата?
  • Има ли активно общество на български език?
  • Налични ли са готови приложения, които са нужни за целите на проекта?
  • Налични ли са готови или близки дизайни за нуждите на проекта?
  • Човекът, който все пак ще ползва системата, има ли поне базови познания по нея и ако не, то има ли такива за друга система?

Общо взето е много трудно да се каже, че един софтуер като Joomla е по-добър от друг и обратното. Всичко е свързано с крайната цел, знанията на сайт администратора и готовите приложения.

Ако стартирате тепърва блог и нямате понятие от нищо, не бих ви посъветвал да започвате с Joomla. Не, че не е подходяща … не, че няма да се справите, но просто WordPress по подразбиране е много по-добре настроена за тази цел. По същият начин не бих посъветвал някой, който иска да изгражда сериозен сайт с разработка на собствени приложения да ползва Drupal или WordPress. Според мен в това отношение и двете платформи имат сериозни недостатъци спрямо Joomla. Разбира се, ако питате някой, който ползва Drupal от години, той вероятно ще е на противоположното мнение. 🙂

Що се отнася до стартиращия бизнес, аз бих го разделил на две:

  • Стартиращ бизнес, който има нужда от присъствие в Интернет;
  • Стартиращ бизнес, който се изгражда на основната на решения за Joomla;

В първия случай, това което Joomla предлага е огромна база от близо 9000 приложения, огромен брой шаблони, като най-добрите са платени, но пък на много разумни цени. Освен това, общността в България е сред най-големите и е доста активна (в сравнение с други държави съпоставими с България), т.е. лесно може да се получи поддръжка на роден език.

Голямото преимущество според мен, когато става дума за корпоративен сайт, е фактът, че Joomla няма различни езикови дистрибуции (както WordPress), т.е. когато излезе нова версия, можете да обновите до нея, без да се притеснявате, че половината сайт ще бъде на английски език. Ако добавите и новите функционалности за мултиезиченост (базови, но напълно достатъчни за малки и средни сайтове), това прави системата доста добър избор за корпоративна, медийна или пък дори новинарска страница.

За мен най-сериозното предимство на Joomla са наличието на приложения, които не са безплатни, но са в ценовия диапазон 50-150 долара, които се поддържат професионално и нямат аналог в конкурентни системи.

Във втория случай, ако говорим за стартиращ бизнес, който предлага решения на базата на Joomla, бих посъветвал всеки да се насочи към глобалния пазар и комплексни решения, а не единични такива. Изграждането на един сайт може да донесе 1000-2000 долара, но би отнел 1-2 месеца. Написването на приложение, от друга страна, може да отнеме 5-6 месеца, но би носило приходи в продължение на години. Дори при сравнително ниска цена от порядъка на 20-40 евро, едно приложение може да изхранва фирма.

Можеш ли да ни дадеш актуална информация и то от „извора“, какво е съотношението между потребителите на Joomla в България през 2010 г., спрямо 2011 г.? А как очакваш новата Joomla 2.5 да повлияе на броя потребители през 2012 г.?

Очаквам да се случи това, което се случи още преди няколко години на запад. Да се появят повече фирми, които предлагат специализирани решения, както и такива, които правят масов софтуер. Под масов имам предвид приложения, шаблони, които да продават на глобалния пазар.

Другото ми очакване е да се появят курсове и обучения, което също се случи на запад преди години. Тенденцията при Joomla и Drupal през последните години е броят на инсталациите да нараства по-бързо, отколкото броят на потребителите. Това означава, че по-малко хора произвеждат повече сайтове със системите. Очаквам това да се запази и през 2012 и 2013 години – специализираните в дадени решения фирми да вземат все повече работа, за сметка на останалите.

Надявам се през 2012 година да се появят още разработчици в България, защото за момента те са малко. Общо взето 3D Web Design и Styleware са единствените, за които се сещам, които реално изнасят продукти на глобалния пазар (може да има и други).

И на финала … В началото на годината стартира с проекта Събитие.БГ (sabitie.bg). Няма да те питаме за „бъдещи творчески планове“… 🙂 но все пак какво предвиждаш за 2012 г. и нещо по-конкретно за развитието на Joomla в България?

Събитие.БГ е чудесен пример, че не винаги има панацея. Или не винаги има готово написано решение за някоя CMS с отворен код. Идеята му е да улеснява продажбата на билети за събития от тип конференции и семинари (които както знаем СуперХостинг много често спонсорира ;)) и така да спестяват време и нерви на организаторите.

За 2012 година предвиждам организаторите на Joomla Day да успеят да поканят лектори от чужбина. Аз не съм сред организаторите на събитието от миналата година, поради липса на време, но се надявам, че ще успеят. Надявам се също така да стартираме нова версия на сайта joomla-bg.com, като вероятно ще консервираме досегашната, тъй като съдържа информация буквално отпреди самата Joomla да съществува.

Също така, очаквам да видя версия 3.0, която за пръв път от 8 години насам се предвижда да внесе съществени промени в административния панел на системата.

От друга страна, надявам се през 2012 година да има по-малко проблеми със сигурността, по-висок ъптайм от страна на хостинг доставчиците, а на СуперХостинг пожелавам по-малко проблеми със сайтове, базирани на Joomla и не само!

Благодарим на Иво за готиното интервю и за пожеланията – какво по-хубаво за една хoстинг компания от 100% uptime + 100% безпроблемни сайтове! 🙂

А вие какво ще споделите за новата Joomla 2.5? Тествахте ли я вече?

Как вие виждате развитието на Joomla през следващите няколко години?

Съгласни ли сте с позицията на Иво относно това, Joomla за изграждането на кои сайтове е подходяща?

СуперХостинг.БГ
СуперХостинг.БГ
СуперХостинг.БГ е СуперЕкипът! Ежедневно всеки дава най-доброто от себе си, за да можете вие, клиентите на СуперХостинг.БГ, да сте номер едно. СуперСилата на СуперЕкипа е, че винаги е готов да ви даде точната информация, тази от която се нуждаете и за която питате.
0 0 votes
.
Абониране
Уведоми ме при
guest

4 Коментара
Inline Feedbacks
View all comments
Искам сайт, но не знам откъде да започна

Искам сайт, но не знам откъде да започна [Аудио]

2
Решихме да Ви споделим накратко стъпките, които трябва да извървите, за да изградите своето онлайн присъствие.

Black Friday: 10 съвета за успешна подготовка на Вашия Shopiko магазин

1
Впуснете се в лудото шопинг приключение подготвени, за да вземете максимума от него. Вижте какво Ви е нужно за успешна Black Friday кампания.
Какви са причините за изоставените колички?

7 причини клиентите Ви да изоставят количките си

0
Тъй като множество магазини са афектирани от този феномен, създадохме списък с най-честите причини клиентите да изоставят количките си. Разберете кои са те!